دنیای سوشال کامرس بسیار وسیع‌تر و پیچیده‌تر تفکرات ما

وبلاگ
تیم روابط عمومی دیجی‌نکست
371

 

سوشال کامرس زیرشاخه‌ای از تجارت الکترونیک است که بر بستر شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود. تفاوت سوشال کامرس با تجارت الکترونیک سنتی در این است ‌که تمام فرآِیندهای تجاری از تبلیغ تا خرید و حتی ثبت نظرات و تعامل مشتری‌ها در یک پایگاه آنلاین انجام می‌شود. 


 اولین بار در سال 2005 بود که کمپانی Yahoo با اضافه کردن چند قابلیت به وب‌سایتش اولین پایگاه سوشال کامرس را ایجاد کرد. Yahoo در بخش فروشگاهی‌اش، امکان امتیاز دادن به محصولات و ثبت نظر را اضافه کرد که همین قابلیت شاید مهم‌ترین وجه تمایز سوشال کامرس با انواع سنتی تجارت‌های آنلاین باشد.


همانطور که گفتیم که قابلیت ثبت نظرات می‌تواند مهم‌ترین مزیت سوشال کامرس باشد، چرا؟

بیاید تاثیرات نظرات مثبت درباره محصولات را بر روند فروش ببینیم.

 

تا 71% تغییرمثبت در ذهنیت و نگرش مشتری‌ها به محصول

امکان افزایش قیمت محصول تا 9.5%

امکان افزایش 133% نرخ تبدیل



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آیا می‌دانستید به ترتیب چه محصولاتی بالاترین نرخ فروش را در سوشال کامرس ثبت کردند؟

1.    ساعت‌های هوشمند

2.    آیفون‌های تصویری

3.    ماسک‌های صورت

4.    هایلایترها!!

5.    قاب گوشی

6.    روغن آووکادو!!!

7.    اسپیکرهای بولوتوثی 

8.    بج لباس و پیکسل    

9.    روغن نارگیل    

10. وسایل مربوط به واقعیت مجازی

 

 

 

 

و اما سوشال کامرس به هزارویک دلیل!

این‌ روز‌ها بهترین نوع بازاریابی «بازاریابی دهان به دهان» است یعنی تعریف کردن از محصول شما توسط گروهی از مشتری‌ها برای افراد دیگر. چه‌طور؟ شما باید امکان تعامل و تبادل نظر را در یک فضا برای مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه‌ خود فراهم کنید و درواقع یک شبکه ارتباطی میان افراد را بسازید! این نوع از جذب مشتری بقای بسیار بیشتری برای کسب‌وکار شما فراهم می‌کند.

 

میخواهید بدانید این شیوه از تبلیغات چه‌قدر بر برند شما تاثیر مثبت دارد؟

کافیست نگاهی به این اعداد بیندازید:

83% از افراد، برندهای مورد علاقه‌شان را با دوستان‌ خود به اشتراک می‌گذارند.

53% از افراد عکس لباس‌هایی که قصد خریدشان را دارند، برای دوستان‌ خود ارسال می‌کنند.

88% از افراد به پیشنهادات دوستان‌شان نسبت به بلاگرها و اینفلوئنسرها بیشتر اعتماد می‌کنند.

85% از خریدهای انجام شده، به پیشنهاد و توصیه مشتری‌ها به یکدیگر انجام شده است.

 

 

تمام اعدادی که اشاره شد، یک اصل را ثابت می‌کنند، این‌که این روزها ایجاد شبکه ارتباطی بین مشتری‌ها خیلی بیشتر از چیزی که فکرش را کنید در ثبت خرید تاثیرگذار است. و این بزرگ‌ترین و مهم‌ترین وجه تمایز و امتیاز سوشال کامرس نسبت به سایر تجارت‌های آنلاین است.

 

 در زیر چند نمونه از پلتفرم‌های سوشال کامرس و خدماتی که ارائه می‌دهند را بررسی کنیم:

 

1-     مثل همیشه Amazon  نفر اول است!

پلتفرم Amazon live یک نوع شبکه اجتماعی است که از طریق آن افراد به صورت زنده به معرفی محصولات مورد علاقه‌شان می‌پردازند و محصولات توسط کاربرها امتیاز داده می‌شود، تعامل و تبادل نظر بین افراد و گروه‌ها شکل می‌گیرد و در نهایت افراد می‌توانند محصول مورد نظر خود را از طریق همین وب‌سایت آمازون خریداری کنند.

دقیقا نمونه کاملی از صنعت سوشال کامرس.

این تاکتیک سوشال کامرس که Amazon  از آن استفاده کرده live stream shopping  می‌گویند!

شاید ما در ایران هنوز برای ارتباط مستقیم با فروشنده‌ها از تماس تصویری استفاده کنیم، اما تصور کنید این امکان وجود دارد که شما در پلتفرم‌هایی به صورت زنده با فروشنده‌ها و حتی سایر افرادی که محصولی را معرفی می‌کنند ارتباط بگیرید و تمام جزییات محصول مورد نظرتان را به دقت ببینید و بررسی کنید. تجربه یک خرید واقعی در دنیای مجازی!

از تاکتیک live stream shopping می‌شود به دو صورت تک‌نفره و گروهی استفاده کرد. تک‌نفره به این صورت که شما به عنوان خریدار با یک فرد متخصص در حوزه فروش محصولی خاص ارتباط مستقیم بگیرید و تمام توضیحات را دریافت کنید و گروهی به این صورت که یک برند، در یک رویداد زنده آنلاین توضیحات کاملی درمورد گروهی از محصولاتش برای گروهی از افراد ارائه دهد.

 

2-     پلتفرم بعدی هم متعلق به آمازون است! Amazone spark!

این پلتفرم شباهت زیادی به اینستاگرام دارد. افراد عکس و ویدیو از محصولات در این پلتفرم آپلود می‌کنند، توضیحاتی ارائه می‌دهند و کاربرهای دیگر با استفاده از استیکرها و ثبت کامنت نظر‌ خود را در مورد محصول ثبت می‌کنند. کاربران در صورت تمایل به خرید، می‌توانند به طور مستقیم بر روی محصول معرفی شده کلیک کنند و درهمین پلتفرم هم وارد فرآیند پرداخت شوند.

 

3-     Pinduoduo یکی دیگر از موفق‌ترین اپلیکیشن‌های سوشال کامرس

این پلتفرم امکانات اصلی عرصه سوشال کامرس یعنی خرید گروهی را ایجاد کرده. خرید گروهی به این صورت است که شما در این اپیکیشن می‌توانید به گروهی از افراد که در صفحه دسته‌بندی کالای مورد علاقه خود پیدا کردید ملحق بشید و با خرید گروهی که انجام می‌دید، از تخفیف برخوردار شوید.

 

 

چند نمونه از عجیب‌ترین و جذاب‌ترین تکنولوژی‌های رو به رشد صنعت سوشال کامرس

البته استفاده از این تکنولوژی ها هنوز به صورت گسترده رایج نشده و تنها در تعدادی از شبکه‌های اجتماعی امکان‌پذیر است.

 

1- خرید با واقعیت مجازی! بله حالا که همه جا حرف از متاورس و واقعیت مجازی شده، سیستمی طراحی شده که شما بتوانید خرید هایی مثل لوازم آرایشی یا لباس‌ها را به صورت زنده بر روی تصویر خودتان پرو کنید و یک تجربه واقعی خرید داشته باشید!

 

 

2- شما هم مثل خیلی از افراد خرید کردن را تفریح می‌دانید؟ خبر خوب این‌که یکی از اپلیکیشن‌های فضای مجازی قابلیتی را به خود اضافه کرده که شما می‌توانید به صورت گروهی و تصویری با دوستان‌تان از یک فروشگاه آنلاین خرید کنید. به طور همزمان صفحه یک فروشگاه را مرور کنید، با هم در مورد محصولات گفت‌وگو کنید و همزمان بعد از انتخاب محصول وارد روند پرداخت شوید!

 

 

و اما پلتفرم سوشال کامرس ایران را می‌شناسید؟

کمدا! اپلیکیشنی که در آن کاربرها به انتشار عکس و اطلاعات در مورد لباس‌ها و اکسسوری می‌پردازند، در مورد محصولات تبادل نظر می‌کنند و امکان خرید مستقیم ار همین پلتفرم را هم دارند.

حرف آخر این‌که، با وجود تمام خوبی‌هایی که از صنعت سوشال کامرس گفته شد، نمی‌توان به طور قطعی گفت که به زودی تمام خریدها با کمک این صنعت رخ می‌دهد، اما می‌شود با اطمینان گفت که در آینده بسیار نزدیک، خرید حضوری و خرید با استفاده از صنعت سوشال کامرس به صورت مکمل همراه ما خواهند بود. 


دیجی‌نکست مرکز نوآوری و سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌کالاست. ما در دیجی‌نکست با هدف خلق و توسعه نوآوری و تکنولوژی، کارآفرینان جوان را در مسیر رسیدن به اهداف و پرورش ایده‌هایشان همراهی می‌کنیم تا با اطمینان و شتاب بیشتری گام بردارند.
تهران- میدان آزادی- کارخانه نوآوری آزادی- سوله دیجی‌نکست
جهت عضویت در خبرنامه دیجی‌نکست، ایمیل خود را ارسال نمایید
© COPYRIGHT 2024 | MADE BY Diginext