10 تکنولوژی اصلی و رهبران انقلاب صنعت فین‌تک

وبلاگ
تیم روابط عمومی دیجی‌نکست
413

 

صنعت فین‌تک با سرعت بسیار بالایی در حال رشد و گسترش است؛ با وجود هوش مصنوعی، اتوماسیون فرآیندهای روباتیک یا RPA ، DeFi یا امور مالی غیر متمرکز و واقعیت مجازی، آینده روشنی در برابر این صنعت قرار دارد. در مقاله قبل در مورد 6 بُعد از فین‌تک صحبت کردیم و در این مقاله 10 تکنولوژی اصلی که رهبران انقلاب صنعت فین‌تک هستند را با هم بیشتر می‌شناسیم. همراه ما باشید.


1-سنسورها و اینترنت اشیا 

حتما تجربه استفاده از دستگاه‌های خودپرداز را داشتید، جالب ایت بدانید کسانی که درخواست شما را برای انجام عملیات دریافت و منتقل می‌کنند، سنسورها و اینترنت اشیا هستند.

اینترنت اشیا نحوه عملکرد خدمات مالی و نگاه ما به داده‌ها را تغییر داده است.

سنسورها و حسگرها نیز اغلب به عنوان یکی از اجزای انقلاب فین‌تک شناخته می‌شوند که توانستند روند انجام امور مالی را بسیار متحول کنند. 

 

2-واقعیت افزوده / واقعیت مجازی AR/VR

همزمان با مطرح شدن دنیای متاورس، میزان سرمایه‌گذاری‌ها بر تکنولوژی AR/VR بسیار افزایش پیدا کرد. امکانات و ابزار AR/VR دیگر تنها محدود به بازی‌های کامپیوتری نیست و حالا در فناوری مالی هم توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده. مثلا در فناوری مالی، افراد می‌توانند به کمک واقعیت مجازی نظارت کامل و همه جانبه‌ای بر روندهای بازار داشته باشند و برای سرمایه گذاری‌ها و خرید سهام تصمیم بهتری بگیرند. 

 

3-بلاکچین

تکنولوژی که در پشت صحنه ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین وجود دارد، بلاکچین است. اما بلاکچین در بسیاری از نرم‌افزارهای دیگر هم می‌تواند استفاده شود. دو مثالی که به خوبی نشان دهنده پتانسیل بلاکچین برای تغییر دنیای امور مالی است، صنعت‌های امور مالی غیر متمرکز و NFT ها هستند. بلاکچین به خاطر امنیت بالایی که در ثبت و اصلاح داده‌های اطلاعاتی به وجود آورده، به رشد صنعت فین‌تک بسیار کمک کرده است. 

 

4-سرویس‌های پرداخت موبایلی و بانک‌داری دیجیتال :

نئوبانک نوآوری مخربی برای روش‌های سنتی بانکداری است. نئوبانک در واقع یک بانک دیجیتال است که هیچ شعبه فیزیکی نداره و تمام عملیات شما به صورت کاملا آنلاین و تنها از راه گوشی هوشمند و اپلیکیشن انجام می‌شود. این سیستم تمام خدمات بانکی شامل احراز هویت، باز کردن حساب، وام گرفتن و ... در بستر اپلیکیشن و بدون هیچ‌گونه نیازی به مراجعه حضوری انجام می‌دهد.

 

5-قراردادهای هوشمند 

سیستم کار قراردادهای هوشمند مثل یک دستگاه فروش خودکار در اماکن عمومی است. وقتی شما قصد خرید یک آبمیوه را داشته باشید، پول را به دستگاه وارد می‌کنید، دستگاه به صورت خودکار پول شما را پردازش می‌کند و آبمیوه را به شما تحویل می‌دهد. نمونه کاملی از یک معامله و قرارداد که تماما به صورت خودکار و بدون هیچ واسطه‌ای انجام می‌شود. این یعنی فناوری قرارداد هوشمند که بر بستر بلاکچین رخ می‌دهد. 

تفاوت های قرارداد سنتی و قرارداد هوشمند

https://lh3.googleusercontent.com/iVB0smruEUV323NKQzj_3TCz0we8FBy-3tqYjOWSj8JPnvwjof4PjZV6XbqW2H29z-D-RMdFymamA-puEFYdNXOtNkVWPFNzRVqcy0ROCTQ62wt0sl4NjGO9j4YW75nq89y5rTm-


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6- اتوماسیون فرآیند رباتیک 

این فناوری به معنای استفاده از ربات‌ها یا برنامه‌های دیجیتالی برای انجام فعالیت‌های روتین و تکراری که قبلا توسط افراد انجام می‌شده ‌است. تفاوت این بخش با هوش مصنوعی در این است که نیازی به شبیه سازی تفکر انسانی ندارد. این فناوری یک روش عالی برای انجام بسیاری از امور مالی است بدون حضور نیروی انسانی ولی کاملا دقیق. 


7-سیستم‌های پرداخت صوتی

حتما با Alexa، دستیار صوتی آمازون، یا Siri دستیار صوتی آیفون و دستیار هوشمند گوگل آشنایی دارید. تصور کنید بتوانید امور بانکی و مالی را از طریق دستیارهای صوتی انجام دهید، در این صورت روند کارها سرعت و سهولت بسیاری پیدا می‌کنند. در دنیای امروز افراد به دنبال سرویس‌هایی هستند که استفاده راحتی داشته باشد و در زمان صرفه‌جویی کنند. 


8- کارت‌های مجازی

کارت‌های مجازی که در کیف پول الکترونیک افراد هستند به بسترهای اصلی VISA و MasterCard متصل هستند که می‌توانیم از آن‌ها به جای کارت‌های فیزیکی برای تراکنش‌های آنلاین استفاده کنیم. 

هیچ پلاستیکی در کار نیست، فقط شماره کارت شانزده رقمی، کد CVV و تاریخ انقضا. از مزایای کارت‌های مجازی این‌ است که اگر به هر دلیلی برای کارت فیزیکی شما مشکلی پیش آید، یک جایگزین آنلاین از آن را دارید. 

 

 9- امنیت بیومتریک

از وقتی که اهمیت احراز هویت افزایش یافته، نقش فناوری امنیتی بیومتریک هم در حوزه فین‌تک رشد زیادی داشته است. از فناوری امنیت بیومتریک برای احراز هویت، دسترسی به حساب، انجام تراکنش‌های آنلاین و حتی جایگزینی رمزهای عبور استفاده می‌شود.

در آینده روش‌های احراز هویت مانند نرم‌افزار تشخیص چهره، تجزیه و تحلیل صدا، یا اسکنر اثر انگشت نقش برجسته‌تری در امنیت بانکی خواهند داشت.


10- هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت فناوری مالی بسیار متنوع و زیاد است. یکی از رایج‌ترین و مشهودترین نمونه‌های استفاده هوش مصنوعی در صنعت فناوری مالی، چت‌بات‌های موجود در بانک‌ها و موسسات مالی هستند که برای خدمت رسانی سریع‌تر و تمام وقت به افراد طراحی شده‌اند. 

 

                                                                            

# فینتک
دیجی‌نکست مرکز نوآوری و سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌کالاست. ما در دیجی‌نکست با هدف خلق و توسعه نوآوری و تکنولوژی، کارآفرینان جوان را در مسیر رسیدن به اهداف و پرورش ایده‌هایشان همراهی می‌کنیم تا با اطمینان و شتاب بیشتری گام بردارند.
تهران- میدان آزادی- کارخانه نوآوری آزادی- سوله دیجی‌نکست
جهت عضویت در خبرنامه دیجی‌نکست، ایمیل خود را ارسال نمایید
© COPYRIGHT 2024 | MADE BY Diginext