معرفی داستان کمپانی PayPal

وبلاگ
تیم روابط عمومی دیجی‌نکست
476

در این مقاله داستان برندی را مرور کنیم که می‌توان گفت دنیای اقتصاد فعلی را متحول کرده و یا به گفته یکی از هم‌بنیانگذارانش :"یک کمپانی که امکان مدیریت و کنترل مالی‌ را به شکلی در اختیار مردم قرار داده که هیچ‌وقت نداشتند." با ما همراه باشید. 


سال 1998، کارآفرین‌های زیادی به امید بیلیونر شدن به سمت سیلیکون‌ولی رفته بودند، در بین این افراد، مکس لوچین اوکراینی و پیتر تیل آلمانی، که هر دو به دنبال راه‌اندازی استارتاپی الهام‌بخش برای شروع فعالیت‌شان بودند؛ بعد از چندین هفته، برای بررسی یک ایده در کنار هم قرار گرفتند:

"ایجاد یک راه پرداخت که به صورت جهانی و بدون محدودیت بین هر فرد یا شرکتی، ممکن شود"

 

اولین مرحله «پیدا کردن مدیا یا پلتفرم» لازم برای انجام عملیات

PDAها بهترین گزینه بودن. پس اولین سرویس این کمپانی در قالب برنامه FieldLink در دستگاه‌های PDA ارائه شد. اما برای استفاده از FieldLink افراد لازم بود حتما دستگاه PDA داشته باشند، به همین علت کاربران بالقوه این سیستم بسیار محدود شدند و شکست FieldLink رقم خورد. با این وجود کمتر از یک سال بعد، مکس و پیتر با ایده بهتری به عرصه استارتاپی بازگشتند.

استفاده از پلتفرمی بسیار مشهورتر و در دسترس‌تر برای ارائه سرویس‌: اینترنت!

 

جذب سرمایه

با سرمایه‌گذاری 3 میلیون دلاری شرکت نوکیا، حالا کمپانی مکس و پیتر به اسم Confinity رسما شروع به فعالیت کرد. برخلاف FieldLink، افراد برای پرداخت به تنها چیزی که نیاز داشتند، کارت اعتباری و ایمیل‌ بود. Confinity ، 3 ماه بعد از تاسیس، توانست 12000 کاربر را برای استفاده از پلتفرم خود جذب کند. 


استفاده از فرصت‌ها

در همین زمان، شرکت ebay که تا سال 2000 بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین بود، برای پرداخت‌ها در وبسایتش دچار مشکل شده بود. مشتری‌ها مجبور بودن چک‌های پرداخت را به صورت فیزیکی به آدرس فروشنده‌ها ارسال کنند.

اما فرصت همکاری با Confinity، این مشکل را برای ebay به سرعت رفع کرد و همچنین Confinity را بسیار شناخته شده‌تر کرد. 


وجود رقبای انکارناپذیر

در بین استارتاپ‌های زیادی که رقیب PayPal بودند، استارتاپ X.com که متعلق به ایلان ماسک بود به طور سرسختانه‌ای برای پیروزی در این رقابت تلاش می‌کرد. علی‌رقم موفقیت چشمگیری که در مدت کوتاه به دست آورده بود چالش‌های بسیار زیادی داشت مثل، عدم اعتماد به وب‌سایت و وجود هکرها و جرایم اینترنتی بسیاری که افزایش یافته بودند. 

پس همین چالش‌ها باعث شد تا در نهایت استارتاپ X.com با Confinity ادغام شده و تمرکز صاحبان هر دو به جای رقابت، بر بهبود عملکرد قرار گیرد. این ادغام تصمیم موفقیت‌آمیزی بود و تعداد کاربران PayPal را به 2 میلیون نفر افزایش داد. 

 

توسعه و همکاری لازمه رشد کسب‌وکار

درسال 2002 سهام PayPal در بورس Nasdaq عرضه شد و ارزش سهام این کمپانی در همان سال از 13 دلار به 50 دلار افزایش پیدا کرد. رشد ناگهانی سهام توجه تمام جهان را به PayPal جلب کرد. این موفقیت و محبوبیت بالای PayPal باعث شد تا ebay که سابقه همکاری طولانی‌تری هم با این کمپانی داشت، این کمپانی را به ارزش 1.5 میلیون دلار خریداری کند. 

 

در سال 2005، PayPal توانست از سیستم پرداخت Verisign برای افزایش امنیت پرداخت‌ها استفاده کند و علاوه‌ بر این در سال 2007 هم همکاریش با Mastercard را آغاز کرد. این همکاری‌ها توانست میزان درآمد شرکت را در پایان سال 2007 به 1.8 میلیارد دلار افزایش دهد. 


تغییر در ساختار و استقلال دوباره

در سال 2014، به خاطر اختلافات مدیریتی که در درون سازمان ایجاد شده بود، PayPal دوباره به عنوان سهام عمومی عرضه شد و از ebay مستقل شد. در مدت کوتاهی بعد از این جدایی توانست نزدیک به 50 میلیارد دلار ارزشی بالاتر از ebay در بازار را کسب کند. 

PayPal بعد از جدایی از ebay، به دنبال استارتاپ‌های موفق در زمینه مالی رفت و توانست Paydiant، Venmo، Xoom، Modest را خریداری کند. همچنین در این مدت PayPal بر تکنولوژی‌های پرداخت peer-to-peer و بلاکچین سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرد و مسیر همواری را برای موفقیت هر چه بیشتر ساخت. 


اما حالا بیاید به چند سوال کلیدی در مورد PayPal باهم پاسخ بدیم. 

1-بیزینس مدل یا مدل کسب‌وکار PayPal چیست؟

PayPal عمدتا از طریق پردازش تراکنش‌های مشتری در پلتفرم پرداخت و سایر خدمات ارزش افزوده کسب درآمد می‌کند. 

2- منبع درآمد PayPal کجاست؟

منابع درآمد PayPal به دو دسته تقسیم می‌شوند:

درآمد حاصل از تراکنش‌ها: کارمزد تراکنش‌های که عمدتاً بر اساس میزان فعالیت یا مقدار کل پرداخت‌ها از مصرف‌کننده‌ها و بازرگان‌ها دریافت می‌شود.

سایر خدمات ارزش افزوده: درآمدهایی که عمدتاً از سود و هزینه‌های وام‌ها به دست می‌آید.


 

شاخص کلیدی عملکرد یا KPI کمپانی PayPal چه مواردی بود؟

موفقیت PayPal را با 3 معیار عملکرد می‌توان اندازه‌گیری کرد:

1-حساب‌های فعال مشتری‌ها

2-میزان تراکنش‌های پرداخت انجام شده

3-حجم کل پرداخت

 

سخن آخر

در دنیای امروز استارتاپ‌های متعددی در زمینه فین‌تک و ارز دیجیتال ایجاد شدند که شاید تصور کنید جایگاه PayPal را کمی متزلزل خواهند کرد، اما پشتوانه مالی مستحکم، سابقه درخشان و طولانی در زمینه انجام تبادلات مالی، در حال حاضر PayPal را با سرعت و شتاب زیاد به پیش می‌برد و این رقبا فعلا فاصله بسیار زیادی با این کمپانی دارند. 

 

# فینتک# پیپل# Paypal
دیجی‌نکست مرکز نوآوری و سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌کالاست. ما در دیجی‌نکست با هدف خلق و توسعه نوآوری و تکنولوژی، کارآفرینان جوان را در مسیر رسیدن به اهداف و پرورش ایده‌هایشان همراهی می‌کنیم تا با اطمینان و شتاب بیشتری گام بردارند.
تهران- میدان آزادی- کارخانه نوآوری آزادی- سوله دیجی‌نکست
جهت عضویت در خبرنامه دیجی‌نکست، ایمیل خود را ارسال نمایید
© COPYRIGHT 2024 | MADE BY Diginext