TuSimple، جذب سرمایه برای بهره‌برداری از جدیدترین کامیون‌های بدون سرنشین

TuSimple، جذب سرمایه برای بهره‌برداری از جدیدترین کامیون‌های بدون سرنشین


TuSimple یک کامیون جدید بدون راننده است که با حمایت شرکت‌هایی مانند Sina، Nvidia، UPS و Mando Corporation تولید شده است. این کامیون برای پیدا کردن سرمایه‌گذاران جدید در تهیه‌ی بودجه‌ی توسعه‌ی خود، به بازار برگشته است. به گفته‌ی منابع آگاه و نزدیک به این پروژه، این شرکت بانک سرمایه‌گذاری Morgan Stanley را برای کمک به جمع‌آوری 250 میلیون دلار، به کار گرفته است. 

Morgan Stanley اخیرا برای سرمایه‌گذاران یک بسته‌ی اطلاعاتی فرستاده است. این بسته شامل تصاویری از شرکت و مرور مدل بیزنس، و همچنین ارائه‌ای از این که چرا پروژه‌ی این شرکت موفقیت‌آمیز خواهد بود. و این یعنی تمام موارد استانداردی که شرکت‌هایی که در جست‌وجوی سرمایه‌گذار هستند، باید فراهم کنند. TuSimple در حالی به دنبال سرمایه‌گذار است که شرکت‌های رقیب و مستعد مدام در حال افزایش هستند.

TuSimple محصول کم‌نظیری در بازار کامیون‌های بدون سرنشین است. این کامیون در سال 2015 زمانی تولید شد که بیشتر توجهات و سرمایه‌ها در صنعت وسایل نقلیه، متوجه ماشین‌های مسافربری و مخصوصا روباتاکسی (Robotaxi) بود.

تا چند سال اخیر، خودروهای بدون سرنشین چندان مطرح نبودند، تا این که مهندسان حرفه‌ای و معروف گوگل، Otto را ساختند. Otto کامیونی بدون سرنشین بود که در سال 2016، Uber به سرعت امتیاز این محصول را تصاحب کرد.

Startups Embark و StarSky Robotics که حالا فعالیتی ندارند، هم در سال 2016 رونمایی شدند. در همین زمان، TuSimple به آرامی در حال توسعه بود. در اواخر سال 2017، TuSimple توانست 55 میلیون دلار سرمایه جذب کند. این استارت‌آپ قصد داشت با استفاده از این سرمایه، دو ناوگان کامیون را در چین و ایالات متحده، آزمایش کند. تا سال 2018، TuSimple آزمایش این کامیون را بزرگراه 120 مایلی بین توسان و فونیکس در آریزوناو بخش‌های دیگری در شانگهای چین شروع کرد.

کامیون‌های بدون سرنشین دیگر مانند Ike و Kodiak Robotics طی دو سال اخیر ساخته شده‌اند. حتی Waymo هم در حال ساخت کامیون‌های بدون سرنشین است. این شرکت دست‌کم از سال 2017 در زمینه‌ی تولید کامیون فعال بوده است، اما ایده‌ی کامیون‌های بدون سرنشین در این شرکت از آوریل سال 2019 شکل گرفت. در این زمان Waymo ده‌ها مهندس و مدیرعامل سابق شرکت استارت‌آپی رباتیک که تجربه‌ای ناموفق داشتند را جذب کرد. اخیرا Aurora هم با حمایت آمازون وارد دنیای کامیون شده است. 

TuSimple به چند دلیل از سایر کامیون‌ها متمایز است. این استارت‌آپ توانسته 298 میلیون دلار با ارزش 1 میلیارد دلار سرمایه جذب کند، که موقعیت خیلی خاصی به شمار می‌رود. این شرکت نیروی کاری عظیم و شرکای مشهوری مانند UPS دارد. TuSimple همچنین مراکز R&D و عملیات آزمایشی در چین و ایالات متحده دارد. فرآیند تحقیق و توسعه‌ی TuSimple در پکن و سان‌دیگو انجام می‌شود. به‌علاوه، این شرکت مراکز آزمایشی هم در شانگهای چین و توسان در ایالت آریزونا دارد.

مراکز تحقیق و آزمایش این کامیون در چین در عین حال که یک مزیت به شمار می‌رود، ریسک موفقیت این استارت‌آپ را هم افزایش می‌دهد. چین و ایالات متحده روابط پرتنشی دارند و مسائل بین دو کشور می‌تواند عملکرد این پروژه را تحت تاثیر قرار دهد. نه تنها برخی از اولین سرمایه‌گذاران TuSimple، بلکه تیمی که این پروژه را طراحی و ایجاد کرده هم چینی هستند. Sina، اپراتور بزرگ‌ترین سایت میکروبلاگینگ چین به نام Weibo، و یک شرکت سرمایه‌گذاری در هنگ‌کنگ، از اولین سرمایه‌گذاران این کامیون هستند. 

در سال‌های اخیر، این شرکت سعی کرده تا پایگاه‌های سرمایه‌گذاری متنوعی ایجاد کند و سرمایه‌گذاران آمریکای شمالی را هم به خود جذب کند. UPS که یکی از مشتریان TuSimple است، در سال 2019 سهم حداقلی خود را گرفت. این شرکت اعلام کرده که حدود 120 میلیون دلار به سرمایه‌گذاری‌های دور جدید سری D که توسط Sina مدیریت می‌شود، اضافه کرده است. در این دور، شرکت‌کنندگان جدیدی مانند CDH Investments، Lavender Capital و Tier 1 Supplier Mando Corporation مشارکت داشته‌اند. 

TuSimple تا امروز همچنان به کار خود ادامه داده است، تا جایی که از مارس سال 2020، هر هفته 40 کامیون بدون سرنشین را 20 بار وارد جاده‌های آریزونا تا تگزاس کرده است. 







#تکنولوژی #خودروخودران
نویسنده
نویسنده

تیم روابط عمومی دیجی‌نکست