تحقیقات بازار و تحلیل رقابتی
تحقیقات بازار به شما کمک میکند تا مشتریان کسب و کار خودرا پیدا کنید. تحلیل رقابتی هم کسب و کار شما را منحصر به فرد میکند. ترکیب این دو به کسب و کار شما یک مزیت رقابتی میدهد.
از تحقیقات بازار برای پیدا کردن مشتری استفاده کنید.
تحیقیقات بازار دو حوزهی رفتار مصرفکننده (Consume Behavior) و اقتصاد را ترکیب میکند تا ایدهی کسب و کار شما را تثبیت و بهبود کند. شما باید از ابتدا مشتریان خود را بشناسید. تحقیقات بازار این قدرت را دارد که ریسکهای کسب و کار شما را حتی قبل از شروع به کار، کاهش دهد. اطلاعات و آمار جمعیتی مشتریان خود را برای جذب مشتریان بیشتر جمعآوری کنید. آمار جمعیتی شامل اطلاعاتی مانند سن، میزان درآمد، علایق و هر اطلاعات این چنینی دیگری که به بیزنس و کسب و کار شما مربوط میشود. بعد از جمع آوری آمار، به سوالهای زیر پاسخ دهید تا درک بهتری از بازار محصول خود داشته باشید.
نکتهی دیگری که باید در نظر بگیرید بررسی آخرین ترندهای کسب و کارهای کوچک است. شما باید بخشی از بازار را که مرتبط به کسب و کار شما میشود را خوب بشناسید.
برای تحقیقات بازاری دو راه پیشرو دارید، نخستین روش این است که از آمار و اطلاعات موجود استفاده کنید، یا خود تحقیقات را پیش بگیرید و مستقیما به سراغ مشتریان بروید.
استفاده از منابع موجود باعث صرفهجویی در زمان و انرژی میشود اما ممکن است اطلاعات و دادههای موجود مستقیما به مشتریان شما مرتبط نباشد. میتوانید از این اطلاعات برای بخشهای عمومی و قابل اندازهگیری مانند ترندهای صنعت، آمار جمعیتی و میزان درآمد خانوار استفاده کنید.
تحقیقات مستقیم از مشتریان میتواند به شما دیدگاه دقیقی از مخاطبان هدف بدهد؛ اما در نظر داشته باشید که تحقیقات میدانی زمان بر و هزینهبردار هستند. از این روش برای یافتن پاسخ سوالهای تخصصی دربارهی کسب و کار یا مشتریان استفاده کنید. برای مثال حسشان به لوگوی شرکت چیست، یا اگر انتقاد یا پیشنهادی برای بهبود کار شما دارند و یا اینکه اگر کسب و کار شما نباشد، از محصول یا خدمات کدام شرکت استفاده میکنند؟
برای تحقیقات مستقیم میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید.
برای دریافت مزیت بازاری از تحلیل رقابتی استفاده کنید.
تحلیل رقابتی به شما این امکان را میدهد تا با بررسی فعالیت کسب و کارهای مشابه، اطلاعات جدیدی دربارهی مشتریان بالقوهی خود به دست آورید. این امر برای ایجاد یک رقابت سالم برای کسب درآمد پایدار لازم است.
تحلیل رقابتی که شما باید رقیبهای شما در خط تولید یا بخش سرویسدهی و بازار مشخص کند. موضوعات زیر را برای دریافت دیدگاه رقابتی بهتر بررسی کنید.
شرکتهای زیادی ممکن است، رقیب شرکت شما باشند و همان محصول یا خدماتی را ارائه بدهند که شما ارائه میکنید. به همین دلیل است که شما باید در هر حوزه رقیبهای خود را مشخص کنید. روشها زیادی برای این کار وجود دارد، یکی از روشهای جداسازی رقیبها استفاده از مدل تحلیل Porter’s Five Forces Analysis است. مهمترین نکاتی که باید رعایت کنید: میزان رقابت، تهدید به وجود آمدن رقبا یا سرویسهای جدید، تاثیر تامینکنندگان و مشتریان بر قیمت.
دادهها و ترندهای رایگان کسب و کارهای کوچک
برای دریافت اطلاعات بازار و مشتریان منابع رایگان زیادی وجود دارد. این آمارهای رایگان برای کمک به کسب و کارها کوچک تولید و منتشر شدهاند. در تحقیقات بازار و تحلیلهای رقابتی خود موضوعات زیر را در نظر بگیرید.
حوزهی تمرکز
هدف
آمار عمومی کسب و کار
دریافت آمار و شرایط کسب و کارها به صورت کلی
آمار مصرف کنندگان
دریافت اطلاعات دربارهی مشتریان بالقوه، بازار مصرف
آمار جمعیتی
بخشبندی جمعمیت برای هدف قرار دادن مخاطبان
شاخصهای اقتصادی
درآوردن نرخ بیکاری، میزان وام و ...
آمار کار
مطالعهی دقیقتر ترندهای کار در بازار شما
میزان درآمد
پرداخت حقوق منصفانه به کارمندان
پول و نرخ تورم
حفظ سرمایه با توجه به میزان تورم و هزینههای موجود
آمار تولید و فروش
مشاهدهی میزان تقاضا، هزینهها و خرجهای مصرفکنندگان
آمار تجارت
ردیابی شاخصهای فروش و عملکرد بازار
آمار کسب و کارهای خاص
برآورد سرمایهی کسب و کارهای خاص