چطور استارت‌آپ‌های بزرگ هند، در دوران قرنطینه فعالیت خود را ادامه می‌دهند؟

چطور استارت‌آپ‌های بزرگ هند، در دوران قرنطینه فعالیت خود را ادامه می‌دهند؟


Flipkart، یکی از غول‌های دنیای تجارت الکترونیک، قصد دارد یک سرویس محلی راه‌اندازی کند تا مشتریان بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های محلی خریداری کنند. این فروشگاه‌ها خرید مردم را طی یک ساعت و نیم یا حتی کمتر، به دست آن‌ها می‌رسانند. Yatra، سرویس آنلاین سفر و رزرو هتل، به همراه Flipkart در حال بررسی یک طرح جدید با همکاری هم هستند: تامین اکسسوری ادارات. 

Flipkart و Yatra تنها شرکت‌هایی نیستند که حوزه‌های جدید بیزنس را در نظر گرفته‌ و به جریان انداخته‌اند. ده‌ها شرکت دیگر در کشور هند، طی هفته‌های اخیر سرویس‌های جدیدی راه‌اندازی کرده‌اند. بیشتر این سرویس‌ها با هدف جبران اختلال و خسارتی که شیوع بیماری کووید 19 در فعالیت‌های آن‌ها ایجاد کرده، به وجود آمده‌اند. 

Swiggy و Zomato بزرگ‌ترین استارت‌آپ‌های تحویل غذا، از ماه می سال 2020 علاوه‌بر غذا، نوشیدنی‌های الکلی هم در نقاط مختلفی از این کشور ارسال می‌کنند. 

این دو شرکت طی بحران اقتصادی ناشی از ویروس کورونا، سفارش‌های کمتری از مردم می‌گرفتند. کسب‌وکار آن‌ها رونق خود را از دست داد، تا جایی که مجبور شدند صدها نفر از کارمندان خود را اخراج کنند؛ تا این که تصمیم گرفتند سرویس ارسال و تحویل کالاهایی که مردم از سوپرمارکت‌ها خریداری می‌کردند را راه‌اندازی کنند؛ اقدامی که فعالیت BigBasket و Grofers، دو شرکت بزرگ در بازار آنلاین را به چالش کشید.

Udaan، یک مارکت‌پلیس B2B است که اعلام کرده اخیرا سفارش‌های عمده‌ای را از آژانس‌های مسکن، پذیرفته‌ و قصد دارد فرصت‌های بیشتری را در فضای B2C کشف کند.

این تغییرات در پی اعلام قرنطینه‌ی سراسری در دهلی نو در اواخر ماه مارس 2020 برای جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کورونا، به وجود آمد. در این قرنطینه تمام مکان‌های عمومی مانند سالن‌های سینما و تئاتر، مراکز خرید، مدارس و وسایل حمل و نقل عمومی، بسته شدند.

خیلی از شرکت‌ها فعالیت خود را تعلیق کردند، اما در هندوستان، شرکت‌های استارت‌آپی زیادی راه‌هایی را برای ادامه‌ی فعالیت خود در این شرایط نامساعد، پیدا کردند. 

پونیت کومار (Puneet Kumar)، یکی از سرمایه‌گذاران در اکوسیستم استارت‌آپ‌، طی مصاحبه‌ای گفته «این بیماری فرصت خوبی در اختیار اکوسیستم استارت‌آپ‌های تکنولوژی قرار داده، تا نگاه دقیق‌تری به اقتصاد واحد بیزنس خود داشته باشند و در طولانی‌مدت و کوتاه‌مدت، از سرمایه‌ی بیشتری برخوردار شوند».

در جریان قرنطینه‌ی سراسری در هند، دولت این کشور اعلام کرده که تنها چند بیزنس مشخص می‌توانند همچنان به فعالیت خود ادامه دهند: فروشگاه‌های مواد غذایی و سرویس‌های ارسال آنلاین برای غذا و خریدهای سوپرمارکتی. با وجود چنین شرایطی، خیلی از شرکت‌ها به سمت فعالیت در این حوزه‌ها جذب شده‌اند. 

شرکت‌های تجارت الکترونیک Snapdeal و DealShare در اواخر ماه مارس، فعالیت خود را به عنوان سرویس تحویل سوپرمارکتی شروع کردند. استارت‌آپ‌های Meesho، Curefit و BharatPe تحت تاثیر این اقدام قرار گرفتند. حالا علاوه بر مواد غذایی و سوپرمارکتی، مردم می‌توانستند از خدمات آنلاین در زمینه‌های مختلفی مانند پرداخت با گوشی همراه یا بدن‌سازی و تناسب اندام، بهره‌مند شوند. 

ویدیت آتری (Vidit Aatrey)، بنیان‌گذار و مدیرعامل Meesho اعلام کرده که این شرکت هنوز در مرحله‌ی آزمایشی این تغییرات قرار دارد. او می‌گوید «ما خدمات سوپرمارکتی را در دوران قرنطینه شروع کردیم تا فرصت‌های کسب درآمد جدیدی برای فروشندگان خود ایجاد کنیم و تا اینجا نتیجه‌ی کار خوب بوده است. پس این طرح آزمایشی را حتی پس از پایان قرنطینه هم ادامه خواهیم داد». 

ClubFactory، شرکت معروف لوازم آرایشی ارزان‌قیمت، هم سرویس تحویل محصولات سوپرمارکتی راه‌اندازی کرده است. شرکت استارت‌آپی‌ NoBroker هم چنین وضعیتی دارد. این شرکت که در شهر بنگلور کارش را شروع کرده، پیش از این در زمینه‌ی املاک و معرفی ملک و خانه به مردم فعالیت می‌کرد. MakeMyTrip، از غول‌های صنعت خرید پرواز و رزرو هتل هم وارد بازار تحویل و ارسال مواد غذایی شده است. 

BookMyShow از دیگر شرکت‌های بزرگ هند در حوزه‌ی فروش بلیط سینما، طی هفته‌های اخیر در فضای آنلاین فعالیت زیادی داشته است. این شرکت به هنرمندان کمک می‌کند تا بتوانند بلیط‌های نمایش و کنسرت خود را به صورت آنلاین بفروشند. این شرکت قصد دارد در آینده ایده‌های بیشتری را در این زمینه بررسی کند.

با شیوع بیماری کووید 19، خیلی از شرکت‌ها توانستند محصولات خود را با سرعت بیشتری راه‌اندازی و افتتاح کنند. CRED استارت‌آپی واقع در شهر بنگلور است که با هدف اصلاح الگوی رفتاری شهروندان هند در زمینه‌های مالی و پرداخت به‌موقع قبوض، وارد بازار خدمات آنلاین این کشور شده است. این شرکت پس از شیوع بیماری و اعلام قرنطینه، از طرح خدمات اعتباری برای پرداخت قبوض و اجاره خانه رونمایی کرد.

کونال شاه (Kunal Shah) بنیان‌گذار و مدیر اجرایی CRED گفته که "راه‌اندازی سریع" این خدمات به این خاطر بوده که در شرایط کنونی می‌توانند بسیار مفید و کاربردی باشند.

برخی از شرکت‌ها در دوران شیوع کورونا، رشد و پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند. Unacademy استارت‌آپ آموزش آنلاین با حمایت فیس‌بوک است، که در ماه‌های اخیر شاهد افزایش کاربران خود بوده است. این استارت‌آپ اعلام کرده قصد دارد تا سپتامبر 2020 تعداد دوره‌های آموزشی در پلتفرم‌های خود را دو برابر کند. 

از مارس 2020، تعداد کاربرانی که به سرویس‌های آموزشی آنلاین دسترسی داشته‌اند، تا 700 هزار نفر افزایش داشته است. گوراو مونجال (Gaurav Munjal) بنیان‌گذار و مدیر اجرایی Unacademy می‌گوید «نمایش کلاس‌های آنلاین رایگان ما، در هر هفته 200 درصد افزایش داشته است. به‌علاوه، شاهد افزایش 50 درصدی در عضویت‌های پولی و افزایش بیش از 50 درصدی در میانگین پخش برنامه‌های روزانه‌ی خود بوده‌ایم». 

مانند شرکت‌های آموزش آنلاین، شرکت‌هایی که در زمینه‌ی سرویس‌های پخش ویدئو فعالیت می‌کنند هم با افزایش چشم‌گیر کاربران روبه‌رو بوده است. 

Zee5 که توانسته بیش از 80 میلیون کاربر را به خود جذب کند، اعلام کرده تا جولای 2020، دسته‌ی جدیدی در اپلیکیشن خود اضافه خواهد کرد. در این امکان جدید، Zee5  از بین ویدئوهایی که کاربران تولید و ارسال کرده‌اند، برترین آثار را انتخاب می‌کند و نمایش می‌دهد. این شرکت اعلام کرده که این امکان جدید خیلی شبیه به تیک‌تاک (TikTok) خواهد بود.

پونیت کومار می‌گوید «خیلی از کسانی که پیش خرید کالا و سرویس‌ها را به صورت آنلاین انجام نمی‌دادند، امروز با سرعت بیشتری از برنامه‌ها و پلتفرم‌های خدمات آنلاین استفاده می‌کنند. در مورد گسترش خدمات مشابه، برخی از این پیشرفت‌ها، طبیعی بودند و استارت‌آپ‌ها در همین مسیر در حال توسعه بودند. اما شیوع کووید 19 باعث شد که مردم با سرعت بیشتری به این سمت حرکت کنند».

براساس گفته‌های دیپاک علی (Deepak Ali)، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی شرکت  Roosh، این شرکت اپلیکیشن جدیدی را سریع‌تر از برنامه‌ریزی‌های خود تولید کرده است. اینفلوئنسرهای اجتماعی با استفاده از این برنامه، می‌توانند بازی‌های پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و تیک‌تاک را تبلیغ کنند. 

ShareChat یک شبکه‌ی اجتماعی تحت حمایت توییتر (Twitter) است که اخیرا امتیاز استارت‌آپی به نام Elanic را خریداری کرده است. این شرکت فرصت‌‌های تجارت را در شبکه‌های اجتماعی شناسایی می‌کند. OKCredit سرویس دفترداری و حساب‌داری برای بازرگانان است. این سرویس در حال بررسی روش‌هایی است که کاربران از طریق آن می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های محلی خریداری کنند.

NowFloats استارت‌آپی واقع در شهر مومبای است که به بیزنس‌ها و افراد کمک می‌کند بدون  نیاز به مهارت‌ و دانش شبکه، فعالیت‌های آنلاین خود را ایجاد کنند و توسعه دهند. این استارت‌آپ در حال جذب پزشکان است تا مردم بتوانند به مشاوره‌های پزشکان متخصص دسترسی داشته باشند. 

استارت‌آپ‌ها تنها بیزنس‌هایی نیستند زمینه‌های تازه‌ برای فعالیت را شناسایی می‌کنند. شرکت‌های قدیمی و معروف مانند Carnival Group اعلام کرده در حال تلاش برای فعالیت در زمینه‌ی آشپزخانه‌های ابری (Cloud Kitchen) است. این شرکت پیش از این سومین مولتی‌پلکس بزرگ تئاتر در هند است. 

آمازون که یکی از رقبای Walmart’s Flipkart در هند است، از بنگال غربی تاییدیه‌ای برای ارسال و تحویل نوشیدنی‌های الکلی در چهارمین ایالت پرجمعیت این کشور دریافت کرده است. این غول تجارت الکترونیک همچنین در حال بررسی روش‌هایی برای همکاری با فروشگاه‌های کوچک محلی است. این فروشگاه‌ها در ده‌‌ها هزار شهر کوچک و بزرگ در هند، نمایندگی دارد. 

اواخر جولای 2020، این شرکت آمریکایی از "فروشگاه‌های هوشمند" رونمایی کرد. به این ترتیب مشتریان می‌توانند در فروشگاه‌های طرف قرار داد با این طرح، کدهای QR را اسکن کنند و سپس از طریق اپلیکیشن آمازون، محصولات مورد نظر خود را خریداری کنند. بیش از 10 هزار فروشگاه در طرح فروشگاه هوشمند آمازون شرکت کرده‌اند. 




نویسنده
نویسنده

تیم روابط عمومی دیجی‌نکست