آمازون فروشگاه‌های هند را هوشمند می‌کند.


آمازون فروشگاه‌های هند را هوشمند می‌کند.


آمازون همیشه می‌تواند فرصت‌های خوبی در هند داشته باشد. این غول دنیای تجارت در حال بررسی و کشف راه‌هایی برای گسترش بیشتر فعالیت خود در فروشگاه‌های محلی آفلاین و بدون تکنولوژی در یکی از مهم‌ترین بازارهای خارج از کشور آمریکاست.

این شرکت آمریکایی در جدیدترین اقدام خود، از "فروشگاه‌های هوشمند" رونمایی کرده است. برای اجرای این طرح که مختص کشور هند است، آمازون نرم‌‌افزارهایی را در اختیار فروشگاه‌های محلی قرار می‌دهد تا موجودی محصولات را به صورت دیجیتالی ثبت و برای هر کالا یک کد QR ایجاد کنند.

وقتی مشتریان وارد این فروشگاه می‌شوند و کد QR را با اپلیکیشن آمازون اسکن می‌کنند، می‌توانند تمام محصولات موجود در این فروشگاه، تخفیف‌ها و نظرات سایر مشتریان درباره‌ی محصولات را ببینند. آن‌ها می‌توانند محصولات را انتخاب کنند و با استفاده از Amazon Pay پرداخت کنند. Amazon Pay در هندوستان از خدمات پرداختی مختلفی مانند کارت‌های دبیت و کارت‌های اعتباری پشتیبانی می‌کند.

آمازون اعلام کرده که این پروژه را دو ماه پیش شروع کرده و حالا که بازخوردهای اولیه را دیده، آن را رسما راه‌اندازی کرده است. بیش از 10 هزار فروشگاه، از فروشگاه کوچک و محلی گرفته تا فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای، مانند Big Bazaar و MedPlus، از طرح جدید این شرکت استقبال کرده‌اند. 

همچنین آمازون می‌گوید که این "ویترین‌های دیجیتالی" هم برای مشتری و هم فروشنده مزایای زیادی دارد. مشتریان دیگر مجبور نیستند مدت زیادی در فروشگاه بمانند و نگران رد و بدل کردن کارت اعتباری یا پول نقد باشند. این نکته در رعایت فاصله‌ی اجتماعی هم اهمیت زیادی دارد. ضمن این که استفاده Amazon Pay شامل جوایزی هم می‌شود. 

مشتریان همچنین می‌توانند از طرح Amazon’s Pay Later هم استفاده کنند و حتی هزینه‌ی خرید خود را به صورت قسطی پرداخت کنند. به این ترتیب فروشندگانی که مجبور شدند در پی اعلام قرنطینه‌ی سراسری در دهلی نو در اواخر مارس، فروشگاه‌های خود را ببندند، حالا دوباره شاهد رونق گرفتن کسب‌وکار خود هستند. 

این شرکت در سال‌های اخیر با حضور در شبکه‌ی ارسال گسترده در هند، نقش زیادی در فروشگاه‌های فیزیکی این کشور داشته است. 

C:\Users\n.ghasemi\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\amazon-smart-stores.jpg

آمازون که سهم زیادی در بازار فروش هند دارد، در کنار پلتفرم‌های FaceBook، Flipkart، Google و Reliance jio اخیرا توانسته 15.2 میلیارد دلار کسب کند و حالا قصد دارد این بازار بزرگ را تسخیر کند. گوگل به تازگی اعلام کرده که قصد دارد تا پایان سال 2020 وام‌هایی را به بازرگانان هند اختصاص دهد.

فروشگاه‌های کوچک مد نظر آمازون، کالاهای مختلفی را به فروش می‌رساند. این فروشگاه‌ها معمولا خانوادگی هستند و توسط یک خانواده اداره می‌شوند. دستمزد کمی به کارکنان خود پرداخت می‌کنند و هزینه‌ی اجاره‌ی کمی دارند. این فروشگاه‌ها همه جا در دسترس هستند و بیش از 30 میلیون فروشگاه محلی در هند وجود دارد. حتی بزرگ‌ترین فروشگاه‌ها هم به این سرعت نمی‌توانند کالاهای مورد نیاز مردم را تهیه و ارسال کنند. به همین دلیل، درآمد این فروشگاه‌های کوچک اغلب بیشتر از رقبای دیجیتالی است.

ماهندرا نرورکار (Mahndra Nerurkar)، مدیر اجرایی Amazon Pay می‌گوید «Amazon Pay در میلیون‌ها فروشگاه محلی در هند پذیرفته شده است. ما سعی داریم از طریق فروشگاه‌های هوشمند، برای مشتریان فروشگاه‌های محلی تجربه‌ی خرید رضایت‌بخش‌تر و مطمئن‌تری ایجاد کنیم. از این گذشته، ما قصد داریم با استفاده از EMI، وام‌های بانکی و جوایز، هزینه‌های خرید را برای مشتریان آسان‌تر و میزان فروش را برای فروشندگان بیشتر کنیم».

 جای تعجب نیست که آمازون به بازارهای فروش هند بیش از پیش علاقه‌مند شده است. آمازون شرکت‌های زیادی را در هند تسخیر کرده تا بازار این کشور را مورد بررسی قرار دهد. یکی از اقدامات این شرکت در دست گرفتن بازار ارسال غذا در هند است.

به رغم علاقه‌ی روز افزون به فروشگاه‌های محلی در هند، تا کنون هیچ شرکتی درباره‌ی این که چطور فروشندگان این بازارها را تشویق به همکاری کنند، اقدامی نکرده است.

بدون شک شرکت‌هایی مانند آمازون با تکیه بر تکنولوژی توانسته‌اند میزان فروش این فروشندگان را افزایش دهند، اما تعداد زیادی از این بیزنس‌های کوچک، فقط خرید و فروش‌های نقدی انجام می‌دهند و درآمد خود را کمتر از میزان واقعی اعلام می‌کنند تا مجبور به پرداخت مالیات‌ بیشتر نشوند. شاید این یکی از بزرگ‌ترین انگیزه‌های فروشندگان هند باشد، چیزی که آمازون برای موفقیت بیشتر در بازار این کشور، باید راه حلی برای آن پیدا کند.




#استارتاپ #آمازون #سرمایه-گذاری
نویسنده
نویسنده

تیم روابط عمومی دیجی‌نکست