نوآوری مخرب چیست؟
دغدغه اصلی تمام کسبوکارها ماندن در بازار است. اما نکته مهم این است که ماندن در بازار تمام موفقیت نیست.
گاهی باید روش جدیدی پیدا کنید تا بتوانید برای پیشرو شدن، رقبا را کنار بزنید. تفاوت کسبوکارها با برندها در این قسمت مشخص میشود.
نوآوری مخرب شکلی از نوآوری در حوزه مدیریت کسبوکار است که بازار و شبکه ارزش جدیدی را به وجود میآورد و درنهایت در شرایط قبلی اختلال ایجاد میکند. به این صورت موازنه شرکتها در بازار تغییر میکند.
زمانی که یک شرکت کمبودها و کاستیهای یک صنعت را پیدا میکند، با نوآوری سعی در رفع این نواقص میکند که موجب میشود نوآوری مخرب شکل گیرد. برای مثال وقتی در صنعتی، فقط قشر خاصی امکان استفاده از محصول را دارند، شرکتها محصولات و خدماتی را ارائه میکنند که نسبت به بقیه مقرونبهصرفهتر و منطقیتر باشد و جمعیت هدف بیشتری به آن آییبکشنتبسیبدسترسی داشته باشند.
مثالهایی از نوآوری مخرب:
در ادامه به برندهایی اشاره میکنیم که با استفاده از نوآوری مخرب توانستند رقبای خود را کنار بزنند و جایگاه محکمی در بازار پیدا کنند.
Uber: تاکسیهای اینترنتی
تا قبل از UBER تاکسیهای سنتی شهر، بهترین و سریعترین حملونقل شهری بودند. اما نوآوری مخرب UBER توانست تاکسی درونشهری را به صورتی ارائه کند که برای همه در دسترستر، آسانتر و مقرونبهصرفهتر باشد؛ UBER با استفاده از اینترنت سرویسدهی تاکسیها را توسعه داد و باعث شد فرصتهای شغلی بیشتری ایجاد شود.
Netflix
اولین سرویسی که شرکت Netflix ارائه کرد، ارسال DVD فیلمها به مشتریها بود. بعد از مدتی، استراتژی این شرکت تغییر پیدا کرد و بهجای ارسال کالا (DVD) ، فیلمها را بهصورت زنده پخش میکرد. Netflix در حال حاضر تبدیل به بزرگترین شبکه پخش فیلم شده که نیاز بازار به استفاده از CD و DVD را از میان برداشته است.
Walmart
موفقترین برندها محصولات و خدمات خود را با استفاده از نوآوری برای تعداد بیشتری از مردم فراهم میکنند. کمپانی Walmart نیز با نوآوری و خلاقیتی که داشت، توانست فرصت خریدکردن را برای همه افراد بدون محدودیت در موقعیت مکانی و همچنین با کمترین قیمت امکانپذیر کند.
Apple iPod
درحالیکه همه کمپانیها مشغول طراحی مدلهای جدید CD و کاستها بودند، شرکت Apple با اختراع iPod همه را از این کالاها بینیاز کرد. با استفاده از iPodها افراد به تعداد بسیار بیشتری از موسیقی، باکیفیت بسیار بهتر و بدون نیاز به دستگاه پخشکننده مجزا دسترسی دارند.
Spotify
نوآوری مخرب شرکت Spotify تنها در حذف کردن CD و DVD نبوده
نوآوری مهمتر Spotify ، طرح کسبوکار این شرکت است. Spotify در مرحله اول به کاربران خود اجازه میدهد تا بدون هزینه به موسیقی گوش دهند، اما درعینحال باید بهصورت آنلاین پذیرای تبلیغات درون نرمافزار باشند.
برای حذف تبلیغات و امکان گوشدادن به موسیقی بهصورت آفلاین، افراد باید هزینهای را برای عضویت بپردازند.
این مدل درآمدی و طرح کسبوکار، به کمپانیها امکان دسترسی به پایگاه وسیعی از مشتریان را میدهد.
Google Maps
نقشهخوانی و پیداکردن مسیر از چالشهای بزرگ بسیاری از افراد است.
شرکت Google با ارائه این سرویس به مشتریهای خود توانست آنها را از نقشههای کاغذی و حتی دستگاههای GPS قدیمی بینیاز کند.
با سرویس Google Maps شما بهصورت آنلاین، میتوانید مسیر رفتن به هر نقطه کره زمین را پیدا کنید و حتی دقیقاً بدانید چه زمانی به مقصد میرسید!