تجارت الکترونیک چیست و انواع آن


تجارت الکترونیک چیست و انواع آن

یکی از کاربردهای اینترنت تجارت الکترونیک است. روش‌های تجارت الکترونیکی رشد کرده و کسب‌وکارهای زیادی را در سراسر جهان ایجاد کرده‌اند. تجارت الکترونیک چیست؟ کسب و کار اینترنتی چیست؟ در این مقاله ابتدا با مفهوم تجارت الکترونیک و سپس با تعریف تجارت الکترونیک آشنا خواهید شد. در ادامه با برخی اصطلاحات در این زمینه و در نهایت با پلتفرم های آن آشنا خواهید شد.

 

اهمیت فروش الکترونیکی چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی از فروش الکترونیکی داشته باشیم، بهتر است روش های ارائه شده برای فروش الکترونیکی یک محصول یا خدمات را از طریق راه حل های الکترونیکی و آفلاین بگوییم. در بسیاری از موارد، این مفهوم می تواند چیزی فراتر از تجارت الکترونیکی باشد. خدماتی مانند ساخت، بازاریابی، حمل و نقل، خدمات و پرداخت محصولات مختلف را نیز می توان در گروه ایجاد فروشگاه های اینترنتی قرار داد و زیرمجموعه و بخشی از فرآیند فروش الکترونیکی باشد.

 

تعریف تجارت الکترونیک

اگر تعریف تجارت الکترونیک در یک جمله خلاصه شود عبارت است از:

تجارت الکترونیک به کلیه فرآیندهای خرید و فروش، انبارداری، تبادل محصول، خدمات تحویل محصول و فرآیند اطلاعات از طریق شبکه های اجتماعی و اینترنت اطلاق می شود.

تحقیقات در مورد تعریف تجارت الکترونیک نشان می دهد که تعریف فرآیندمحور تجارت الکترونیک دیدگاه گسترده تری از آنچه که هست ارائه می دهد. از این منظر، کلیه فرآیندهای کسب و کار داخلی (تولید، انبارداری، مدیریت مالی، شرکت ها، عملیات)، انواع تجارت الکترونیک، فرآیندهای تاجر به بازرگان (B2B)، فرآیندهای زنجیره تامین و نگهداری (SCM)، مزایده ها و فرآیندهای تجاری به مشتری (B2C) نیز تحت تأثیر تجارت الکترونیک و فناوری شبکه قرار دارند.

 

مقدمه ای بر برخی از مفاهیم تجارت الکترونیک

هنگام بررسی نحوه طراحی وب سایت های تجارت الکترونیک برای فروش محصول یا خدمات خود، مهم است که اجزای کلیدی چنین سایتی را در نظر بگیرید. این مولفه ها با مفاهیم تجارت الکترونیک بیگانه نیستند. ما این مفاهیم را در قالب ابزارهایی معرفی می کنیم که باید برای سایت های تجارت الکترونیک پرداخت شود.

وب سایت: وب سایت مکانی است که شما خدمات و محصولات خود را در آن ارائه می دهید. نحوه طراحی شما تعیین می کند که چه تعداد بازدید کننده به مشتری تبدیل خواهید شد.

کاتالوگ محصولات: جایی که محصولات یا خدمات خود را ارائه می دهید.

سبد خرید: جایی که مشتریان هنگام مرور سایت شما خریدهای خود را ذخیره می کنند.

درگاه پرداخت: به مشتریان این امکان را می دهد که به صورت آنی و آنلاین به شما پرداخت کنند.

اطلاعات محصول: اینجا جایی است که به مشتری بالقوه خود تحقیقات ارزشمندی درباره محصول ارائه می دهید.

بهینه سازی موتورهای جستجو: استفاده از تکنیک های سئو باعث جذب بازدیدکنندگان بیشتری به اینترنت می شود.

سوالات متداول: با پاسخ دادن به سوالات مشتریان در مورد محصولات، فروش آنلاین را ارائه دهید.

خبرنامه: اخبار فصلی.

سیاست حفظ حریم خصوصی: با نوشتن یک سیاست حفظ حریم خصوصی، اعتماد مشتری را ایجاد کنید.

 

اهمیت فروش مستقیم در شبکه تجارت آنلاین چیست؟

با یک تعریف دقیق تر، همانطور که در بالا ذکر شد، تجارت الکترونیک به معنای انجام تجارت آنلاین یا خرید و فروش محصولات و خدمات از طریق فروشگاه تجارت الکترونیک است.

محصولات تجاری می توانند الکترونیکی، فیزیکی، تجاری یا آموزش از راه دور باشند. محصولات غیر فیزیکی مانند محصولات الکترونیکی که شامل اطلاعات، اخبار، صدا و موسیقی، فیلم، پایگاه‌های اطلاعاتی، نرم‌افزارها و محصولات مختلف فکری نیز می‌شود، این نوع کسب‌وکار روز به روز در حال رشد است. به نظر می رسد تجارت الکترونیک مانند خرید از یک کاتالوگ یا خرید در خانه از تلویزیون کابلی است.

 

اهمیت بازار تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک به خرید و فروش آنلاین محصولات محدود نمی شود. بلکه به عنوان یکی از فروشگاه های محلی می تواند یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کند و در سرتاسر دنیا به جستجوی مشتریان بپردازد. علاوه بر این، صاحب فروشگاه می تواند در اینترنت برای تامین کنندگان مواد فروشگاه، حسابداری، خدمات بانکی، سازمان های دولتی و رقبا جستجو کند.

بازارهای الکترونیک معمولاً به معاملات و حراج های آنلاین گفته می شود، مانند بازارهای سهام و حراج های آنلاین، اما محیط بازار الکترونیک به پدیده ای اقتصادی اطلاق می شود که در آن محصولات، واسطه ها و مشتریان به صورت الکترونیکی ارتباط و مبادله می کنند. فضای بازار الکترونیک نماد مجازی بازارهای فیزیکی است. به طور کلی فعالیت اقتصادی در این فضای الکترونیکی یک اقتصاد الکترونیکی را فراهم می کند. فضای بازار الکترونیک شامل بخش های زیر است:

فعالان بازار: یعنی کارخانه ها، تاجران، عمده فروشان، واسطه ها، مغازه ها و مشتریان.

کالا ها و خدمات.

فرآیندهای تحویل، تولید، بازاریابی، رقابت، توزیع، مصرف و غیره.

مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان

 

امکان مقایسه محصولات

در تجارت الکترونیک شما این امکان را دارید که دو یا چند محصول را با هم مقایسه کنید و بتوانید بر اساس معیارهای خود محصول مورد نظر خود را از محصولات دیگر خریداری کنید.

 

راحتی هنگام خرید

شما می توانید به معنای واقعی کلمه راحتی را هنگام خرید تجربه کنید، فقط کافی است محصول مورد نظر را به صورت آنلاین جستجو کنید و نتیجه را ببینید و خریداری کنید.

 

خدمات پس از فروش

در هنگام خرید آنلاین، در صورت عدم امکان خرید حضوری، در صورت عدم تطابق کالا، امکان بازگشت خرید خود را دارید.

 

نظرات سایر مشتریان را بررسی کنید

برای خرید محصول می توانید به نظرات کسانی که قبلا خرید کرده اند مراجعه کنید. بررسی نظرات می تواند بسیار مفید باشد، به عنوان مثال، یک کاربر در مورد محصولی که برای شما مهم است، نکته منفی می گوید.

 

کاهش قیمت محصولات به دلیل حذف واسطه ها

در تجارت الکترونیک در بسیاری از موارد مستقیماً از خریدار یا تولید کننده خرید می کنید و نبود واسطه معمولاً روی قیمت تأثیر می گذارد و می توانید محصول را با قیمت مناسب تری تهیه کنید.

معایب تجارت الکترونیک برای مشتریان

امکان به خطر انداختن امنیت و محرمانه بودن کاربران

تاخیر در دریافت کالا

عدم تعامل مستقیم با فروشنده

فقدان اطلاعات کیفیت محصول

نیاز قطعی به اینترنت

امکان پرداخت اضافی پس از سفارش کالا

مزایای تجارت الکترونیک برای صاحبان مشاغل

افزایش فروش

در دسترس بودن خدمات تجاری برای مشتریان 24 ساعته

دسترسی به مشتریان بیشتر

راحتی در گسترش کسب و کار

فوراً از مشتریان پرداخت دریافت کنید

ارائه انواع تجارت الکترونیک از نظر بهره وری

اگرچه انواع مختلفی از فناوری های تجارت الکترونیک وجود دارد، در اینجا بهترین آنها وجود دارد:

تجارت به مصرف کننده B2C

در تجارت الکترونیک B2C، مشاغل محصولات و خدمات خود را مستقیماً به مشتری نهایی می فروشند. این نوع از مدل کسب و کار یکی از رایج ترین انواع کسب و کار در حال حاضر است. هر چیزی که از وب سایت های آنلاین خریداری می کنید مانند پوشاک، لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی و غیره. در این دسته قرار می گیرد.

کاربر به تجارت C2B

مشاغل C2B به افراد امکان می دهد کالاها و خدمات را به شرکت ها بفروشند. در این مدل تجارت الکترونیک، سایت می تواند به مشتریان اجازه دهد تا کارهایی را که می خواهند تکمیل کنند ارائه کنند و از کسب و کار برای فرصت کسب درآمد استفاده کنند. وب سایت های فریلنسری معمولا از این نوع مدل کسب و کار استفاده می کنند.

کاربر به کاربر C2C

در بازاریابی C2C که به عنوان بازاریابی آنلاین نیز شناخته می شود، مصرف کنندگان را به مبادله کالاها و خدمات متصل می کند و معمولاً از طریق متحمل شدن هزینه های تراکنش یا ثبت نام کسب درآمد می کند. مشاغل آنلاین مانند وال و ترامپ از جمله این مشاغل هستند.

 

انواع دیگر تجارت الکترونیک عبارتند از:

·       مدیریت ارتباط با مشتری

·       شیوه های مدیریت منابع اطلاعاتی

·       آموزش از راه دور برای سازمان های اقتصادی جدید

·       پست الکترونیک

·       روشهای طراحی منابع سازمانی

·       اهرم فروش را خودکار کنید

·       تحول مراکز تماس

·       خدمات شبکه مدیریت شده

 

تجارت الکترونیکی اطلاعات مختلفی از جمله تراکنش های شبکه ای را تغییر می دهد که تجارت الکترونیک نامیده می شود. بنابراین بازاریابی اینترنتی که به «کسب و کار به مشتری» معروف است، تنها یکی از پدیده های بستر تجارت الکترونیک است. تجارت الکترونیک منجر به تغییرات عمیقی در ساختار و عملکرد تجارت و مبادلات بین معامله گران شده است که به عنوان "معامله به معامله گر" شناخته می شود. تجارت الکترونیک بین مشاغل شامل انواع برنامه ها و فناوری های شبکه برای خودکارسازی و بهینه سازی مبادلات بین بخش های مختلف تجاری است.

یکی از راه های راه اندازی تجارت الکترونیک برای هر کسب و کاری، ایجاد یک فروشگاه آنلاین است. فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه اینترنتی نوعی وب سایت است که برای ارائه محصولات برای فروش از طریق اینترنت طراحی شده است. این فروشگاه های مجازی در مقایسه با فروشگاه های واقعی دارای مزایایی از جمله عدم محدودیت جغرافیایی و زمانی، کاهش هزینه های سربار و کاهش ترافیک و آلودگی هستند.

در سال 1990، تیمبرزلی اولین سرور و مرورگر جهان را ایجاد کرد که در سال 1991 برای استفاده تجاری افتتاح شد. دستاوردهای دیگری مانند افتتاح بانکداری الکترونیک در سال 94 حاصل شد. در همان سال نت اسکیپ رمزگذاری گواهینامه ssl را برای انتقال اطلاعات از طریق اینترنت معرفی کرد که امروزه به یک ضرورت در خرید آنلاین امن تبدیل شده است. همچنین در سال 1994 یک شرکت آلمانی به نام Intershop اولین سیستم فروشگاه آنلاین خود را معرفی کرد. در سال 1995 آمازون سایت فروشگاه آنلاین خود را راه اندازی کرد و در سال 1996 Ebay راه اندازی شد.

 

پلتفرم های تجارت الکترونیک

در سرتاسر دنیا پلتفرم های زیادی برای راه اندازی کسب و کار آنلاین وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

Shopify

بهترین پلتفرم برای فروش اگر می خواهید ارسال کنید، از اینستاگرام یا فیس بوک برای فروش محصول استفاده کنید، Shopyfy بهترین گزینه خواهد بود. اگر می خواهید روی سئو تمرکز کنید، Shopify توصیه نمی شود. همچنین، اگر یک فروشگاه بزرگ با محصولات زیاد دارید، Shopify برای شما مناسب نیست.

 

Magento

Magento یک CMS برای یک فروشگاه است. برندهای بزرگی مانند نایک، پروکتر اند گمبل و سیسکو به مجنتو اعتماد دارند. کدنویسی بخشی جدایی ناپذیر از فروشگاه است. بنابراین اگر برنامه‌نویس یا بودجه شخصی دارید - و چیزی واقعاً سازگار و قدرتمند می‌خواهید - Magento انتخاب درستی است.

 

WooCommerce

WooCommerce بهترین پلت فرم یکپارچه برای ایجاد تجارت الکترونیک و سایت های وابسته زیر یک سقف است. WooCommerce به عنوان یک افزونه برای وردپرس کار می کند تا هر وب سایت را به یک فروشگاه تجارت الکترونیکی کاربردی تبدیل کند. افزونه هایی برای یکپارچه سازی درگاه های پرداخت، رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، فروش با یک کلیک و انتشار نیز در دسترس هستند.

 

Wix

تجارت الکترونیک Wix در طول سال ها رشد قابل توجهی داشته است. Wix اکنون یک نیروی اصلی در فضای تجارت الکترونیکی است و ارزش باورنکردنی را به مشتریان فردی و شرکت های تجارت الکترونیک کوچک ارائه می دهد. ویژگی‌های تجارت الکترونیک Wix در طول سال‌ها تکامل یافته است، اکنون با یکپارچه‌سازی چند کاناله، بازیابی سبد خرید، تحویل و چاپ بر اساس تقاضا.

 

تصویر زیر لیستی از محبوب ترین نرم افزارهای ساخت فروشگاه های اینترنتی و سایت تجارت الکترونیک را نشان می دهد:

مهمترین کاربردهای تجارت الکترونیک

علاوه بر فروشگاه های آنلاین ساده، در اینجا برخی از مهم ترین برنامه های تجارت الکترونیک آورده شده است:

·       اتوماسیون اداری برای تحویل و نگهداری منابع

·       سیستم های پرداخت داخلی

·       سیستم های مدیریت محتوا در مقیاس بزرگ

·       سایت های تخفیف و خرید گروهی

·       سایت های خبری

·       بانکداری الکترونیک

·       کتاب های اداری الکترونیکی

·       و خیلی های دیگر….

 

دوره زمانی برای تجارت الکترونیک

1979 - مایکل آلدریچ خرید آنلاین را اختراع کرد.

1981 - Thomson Holidays اولین خرید آنلاین B2B را در بریتانیا راه اندازی کرد.

1982: Minitel از سیستم "ملی" در فرانسه از طریق France Telecom برای سفارشات آنلاین استفاده می کند.

1984: Gateshead اولین خرید آنلاین B2C را با نام SIS / Tesco راه اندازی کرد و خانم اسنوبال اولین فروش آنلاین خانه خود را در سال 72 راه اندازی کرد.

1985: نیسان خودروها را می فروشد و با بررسی آنلاین اعتبار مشتریان از نمایندگی ها، سرمایه گذاری می کند.

1987 - Swreg شروع به اشتراک گذاری نرم افزار برای فروش آنلاین محصولات خود از طریق مکانیسم حساب تجارت الکترونیکی کرد.

1990 - تیم برنرز لی اولین مرورگر وب را می نویسد.

1994 - مرورگر وب نت اسکیپ در اکتبر با نام تجاری موزیلا معرفی شد. پیتزا هات برای سفارش آنلاین در وب سایت ارائه شده است. اولین بانک آنلاین افتتاح شد. تلاش‌ها برای ارسال گل و اشتراک در مجلات آنلاین آغاز شده است. لوازم جانبی مانند قطعات خودرو و دوچرخه به صورت تجاری در دسترس قرار گرفته است. Netscape 1.0 در اواخر سال 1994 با رمزگذاری SSL معرفی شد که تعاملات امنی را ایجاد می کرد.

1995: جف بزوس Amazon.com و اولین تجارت 24 ساعته را راه اندازی کرد. ایستگاه های رادیویی اینترنتی رایگان، رادیو HK و ایستگاه های رادیویی شبکه شروع به پخش کردند. دل و سیسکو به شدت از اینترنت برای تراکنش های تجاری استفاده کرده اند. eBay توسط برنامه نویس کامپیوتر پیر امیدیار به عنوان یک وب سایت حراج تاسیس شد.


#تجارت-الکترونیک #e-commerce
نویسنده
نویسنده

تیم روابط عمومی دیجی‌نکست