API چیست و چه نقشی در کسب‌وکارها دارد

نقش API در تجارت آنلاین

API  در واقع به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا اطلاعات را با سرعت هر چه بیشتر به مصرف‌کنندگان برساند. در دنیای توسعه یافتۀ امروز، استفاده‌های روزمرۀ متعددی از آن‌ها می‌شود. از خریدهای آنلاین گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و بازی‌ها، همگی از این ابزارها کمک می‌گیرند. چند مثال خوب در مورد شیوۀ عملکرد API را در ادامه توضیح داده‌ایم.


انتقال وجه توسط   ATM

یکی از بهترین مثال‌ها در مورد API، استفاده از عابربانک برای انتقال وجه است. هنگامی که کارت خود را وارد دستگاه می‌کنید و درخواستی مبنی بر انتقال وجه به آن می‌دهید، APIها ابتدا اطلاعات شما را دریافت می‌کنند. این داده‌ها به سیستم مرکزی فرستاده شده و پاسخ شما به دستگاه را به آن تحویل می‌دهد.

سپس اطلاعات توسط سرور مرکزی بررسی شده و در صورت صحت و سقم اطلاعات، پاسخ نهایی را برای شما می‌فرستد. اگر در حساب شما به اندازۀ کافی موجودی داشته و حساب گیرنده مشکلی نداشته باشد، پاسخی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن تراکنش دریافت خواهید کرد. در غیر این صورت عملیات شما انجام نخواهد شد.

انتقال وجه، دریافت پول، عملیات حساب و دیگر خدمات موجود در دستگاه‌های عابر بانک، بهترین نمونه‌های کاربرد API در زندگی روزمرۀ ما هستند.


پیدا کردن رستوران روی نقشه

برای همۀ ما پیش آمده است که در شهر خود یا هنگام سفر، به دنبال یک رستوران جدید باشیم. شما نقشۀ آنلاین را باز کرده و در نوار جست و جو، عنوان رستوران را وارد می‌کنید. این درخواست توسط APIهای موجود در نرم‌افزار دریافت شده و به سرعت به دنبال پاسخ آن می‌گردند.

همچنین که می‌توانید درخواست خود را مبنی بر یافتن نزدیک‌ترین رستوران به مکان کنونی خود وارد کنید. در این باره جالب است که سیستمی نظیر مکان‌یاب گوگل قادر است اطلاعات بسیار دقیقی نظیر ساعات کاری، شماره تماس، ساعات شلوغی و تصاویری از رستوران را نیز به شما ارائه دهد.

گوگل مپ و دیگر اپلیکیشن‌های مرتبط با مسیریابی، ابزارهای مفیدی هستند که توسط APIها کارکرد عملی پیدا می‌کنند.


درخواست تاکسی آنلاین

در این روزها، تاکسی‌های آنلاین بیش از هر زمان دیگری رونق یافته‌اند. این توسعه بیش از هر چیز مدیون APIهاست. برای اینکه بفهمیم کاربرد API چیست لازم است بدانیم که تمام روند ارسال درخواست تاکسی، مشخص کردن مبدأ و مقصد، تعیین نرخ، ارسال درخواست به نزدیک‌ترین رانندگان تا رسیدن به مقصد، همگی توسط APIها صورت می‌گیرد. تصور کنید که چه حجمی از اطلاعات در سریع‌ترین زمان ممکن جابجا می‌شوند تا شما بتوانید تنها در چند دقیقه، سرویس تاکسی آنلاین خود را دریافت کنید.


چرا کسب‌وکارهای آنلاین باید از API استفاده کنند؟

API طیف وسیعی از خدمات را به خود اختصاص داده است. کسب‌وکارهای آنلاین بیشترین استفاده را از آن دارند. این روزها خریدهای اینترنتی، درخواست‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی بیش از هر زمان دیگری توسعه یافته‌اند.

بنابراین لازم است بدانیم که APIها مزایای مهمی برای سایت‌های تجارت الکترونیک داشته است. در پاسخ به مزایای API چیست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تأمین امنیت با API چیست: استفاده از API برای سایت‌ها باعث امنیت بیشتر آنها می‌شود. چرا که کاربران به این طریق، اطلاعات کمتری ارسال می‌کنند و در ازای آن، خطر لو رفتن داده‌های آنان به حداقل می‌رسد.

افزایش سرعت با API چیست: داشتن API باعث می‌شود تا سرعت تبادل اطلاعات بین کاربر و سیستم و متقابلاً بین سرور و کاربر به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

مقیاس پذیری بیشتر با API چیست: اغلب طراحی API به این صورت است که انعطاف و مقیاس‌پذیری بالایی برای هماهنگی و اجرای کارکردهای مختلف دارد. بنابراین می‌تواند همچون آب در ظرف، شکل خاصی به خود بگیرد.


برای کسب و کارهای آنلاین کاربرد API چیست؟

پاسخ به این سؤال منوط به این است که انواع API و کاربردهای هر یک از آن‌ها را بشناسیم. در حقیقت، APIهای بی‌شماری وجود دارند که نمی‌توان حد مشخصی برای آن‌ها قائل شد. اما برخی از مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه می‌بینیم. هر یک از آن‌ها کاربرد خاصی برای فروشگاه‌های آنلاین دارند که در زیر به توضیح آن‌ها پرداخته‌ایم.

نقش رابط برنامه‌نویسی کاربردی در ایجاد و به کارگیری فروشگاه‌های آنلاین، واقعاً چشمگیر است


نمایش اطلاعات محصولات

با استفاده از این API قادر خواهید بود که صفحات مربوط به محصولات را مستقیماً به درگاه یکی از بانک‌ها وصل کنید. هدف از این رابط‌ها، به اشتراک گذاشتن اطلاعات گسترده در مورد هر یک از محصولات است.

این قابلیت به کسب‌وکارها و فروشگاه‌های آنلاین کمک می‌کند تا تصاویر برند، توضیحات محصول، ویژگی‌ها و عناوین مرتبط با هر یک را به صورت کامل به مخاطبان نمایش دهد و امکان پرداخت را ایجاد کند.


جست و جو در سایت

همۀ ما در حین استفاده از خدمات فروشگاه‌های آنلاین نیاز به جست وجو پیدا می‌کنیم. این نوع از APIها باعث می‌شوند تا کاربر به سریع‌ترین شکل ممکن، محصولات مورد نیاز خود را در سایت پیدا کند. اغلب سایت‌های بزرگ با طراحی جست و جوی پیشرفته باعث بهبود تجربۀ مشتریان از خرید می‌شوند.


شخصی‌سازی محتوا

یکی از بهترین مزیت‌های APIها، امکان شخصی‌سازی محتوا براساس نیاز کاربر است. به این ترتیب که نیاز هر مشتری را در نظر گرفته و هر آنچه لازم است را برای او به نمایش می‌گذارد.

این قابلیت اغلب به صورت خودکار انجام می‌شود. مثلاً در صفحۀ Explore اینستاگرام، اغلب محتواهایی که مورد پسند کاربران است به نمایش درمی‌آید. همچنین در فروشگاه‌های آنلاین نیز کالاهایی که بیشتر مورد علاقۀ خریداران مختلف است را نمایش می‌دهد.


درگاه پرداخت

حتماً می‌دانید که قابلیت پرداخت از طریق API چیست و چگونه انجام می‌شود. در تجارت آنلاین برای انتقال وجه به منظور خرید کالاها و خدمات، از درگاه‌های پرداخت آنلاین استفاده می‌شود. برای ایجاد درگاه‌های پرداخت همواره از انواع API که به این منظور طراحی شده‌اند استفاده می‌شود. مثلاً درگاه پرداخت شاپرک یکی از انواع آنهاست.

بدون وجود API امکان پرداخت از طریق درگاه‌های آنلاین وجود نخواهد داشت.


حمل و نقل کالا

اغلب فروشگاه‌های آنلاین، API مربوط به حمل و نقل کالا را برای تحویل محصولات به مشتریان به کار می‌گیرند. این اتفاق باعث می‌شود که روند مطمئن‌تری برای تحویل کالا صورت گیرد.

امکان خودکارسازی فرآیند‌ها از لحظۀ ثبت سفارش تا تحویل کالا تماماً توسط این رابط‌ها صورت می‌گیرد. از نرخ حمل و نقل گرفته تا ایجاد برچسب، ثبت شمارۀ ردیابی و انبار کالا، همگی توسط API قابل انجام هستند.


قیمت گذاری پویا

قیمت گذاری پویا به معنای تعیین منعطف قیمت‌ها با در نظر داشتن شرایط مختلف است. مثلاً کسب و کارهای مبتنی بر تاکسی آنلاین با در نظر داشتن مسافت، وضعیت آب‌وهوا، سطح ترافیک، ساعت درخواست و تعداد رانندگان، قیمت‌های متغیری را برای مشتریان تعیین می‌کنند.

بهینه‌سازی قیمت‌‌ها، تجزیه و تحلیل قیمت و امکان ایجاد مقایسه بین قیمت‌ها، کاربردهای اصلی این نوع از APIهاست.


اتوماسیون فرآیند مارکتینگ

این قبیل از APIها به منظور خودکارسازی و ایجاد اتوماسیون در کسب و کارهای مبتنی بر فروش آنلاین است. به عنوان مثال قادر هستند که به صورت خودکار، مشتریان مختلف وبسایت را در گروه‌بندی‌های مختلف قرار دهند. این اتفاق از طریق تجزیه و تحلیل سفارشات و بر اساس کالاهای خریداری شده انجام می‌شود.


تجزیه و تحلیل سایت

ابزارهای تجزیه و تحلیل سایت، روند مهمی را در ارتقای وب‌سایت‌ها طی می‌کنند. مدیران سایت‌ها با استفاده از چنین APIهایی قادر به شناسایی نقاط ضعف و قوت وب‌سایت خود خواهند بود. یکی از بهترین این ابزارها، Google Analytics است. داده‌هایی که توسط این API ارائه می‌شوند، مفیدترین داده‌ها برای پیشرفت سایت خواهند بود.


شبکه‌های اجتماعی

بسیاری از کسب‌وکارهای امروزی از شبکه‌های اجتماعی برای معرفی برند یا فروش محصولات خود استفاده می‌کنند. این قبیل از APIها ابزارهایی قدرتمند برای بازاریابی محصولات به حساب می‌آیند. متداول‌ترین انواع آن، توزیع محصولات از طریق شبکه‌های اجتماعی است.

حتماً تا کنون آیکون‌های به اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی را دیده‌اید. شاید محصول جالبی را در یک فروشگاه آنلاین ببینید و بخواهید آن را سریعاً به یکی از دوستان خود معرفی کنید. این کار تنها با یک کلیک روی دکمۀ شبکۀ اجتماعی مورد نظر انجام خواهد شد.


 



#API
نویسنده
نویسنده

تیم روابط عمومی دیجی‌نکست