جذب سرمایه برای استارتاپ

وبلاگ
تیم روابط عمومی دیجی‌نکست
341

در هنگام راه‌اندازی یک استارتاپ، جذب سرمایه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کارآفرینان است. استارتاپ‌ها از زمان شکل‌گیری در هر مرحله از رشد نیازهای متفاوتی دارند که باعث می‌شود تامین هزینه‌های آن‌ها به مسئله بسیار مهمی بدل شود. 

جذب سرمایه استارت اپ کار ساده‌ای نیست و چالش‌های بسیاری دارد مانند زمان نیاز به جذب سرمایه، پیداکردن روش‌های جذب سرمایه، قوانین و مراحل جذب سرمایه استارتاپی و … .

در این مقاله قصد داریم به چالش‌ها و مسائلی که هر کارآفرین در زمان احساس نیاز به جذب سرمایه پیش روی خود با آن‌ها مواجه می‌شود بپردازیم و سوالات رایج در این خصوص را باهم بررسی کنیم. 

اگر شما هم:  

  • در مراحل اولیه شکل‌گیری استارتاپ هستید و نمی‌دانید که چرا باید جذب سرمایه کنید
  • نمی‌دانید چه زمانی باید به جذب سرمایه‌ برای استارتاپ اقدام کنید
  • روش‌های جذب سرمایه برای استارتاپ را نمی‌شناسید
  • سرمایه‌گذاری خطرپذیر را نمی‌شناسید
  • نمی‌دانید چه زمانی به سرمایه‌گذاران خطرپذیر برای جذب سرمایه استارتاپ‌ نیاز دارید
  • در جستوجوی روش‌هایی برای ترغیب سرمایه‌گذاران خطرپذیر به سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌تان هستید
  • می‌‌خواهید به سرمایه‌گذاران‌ استارتاپ‌تان اطمینان خاطر بدهید  

تا انتهای این بحث با ما همراه باشید.


فهرست مطالب :  

1- استارتاپ و جذب سرمایه / چرا استارتاپ‌مان به جذب سرمایه نیاز دارد؟ 

2- چه زمانی باید به فکر جذب سرمایه برای استارتاپ‌مان باشیم؟ 

3- روش‌های جذب سرمایه برای استارتاپ

4- اهمیت و زمان نیاز به سرمایه‌گذاران خطرپذیر

سرمایه‌گذاری خطرپذیر چیست؟

مزایای سرمایه‌گذاری خطرپذیر

معایب سرمایه‌گذاری خطرپذیر

5-چطور استارتاپ‌مان را برای سرمایه‌گذاران خطرپذیر وسوسه‌برانگیز کنیم؟

6- کتاب هنر جذب سرمایه برای استارتاپ

7- 12 ویژگی که باعث اطمینان خاطر سرمایه‌گذارن نسبت به استارتاپ‌مان می‌شود.


چرا استارتاپ‌مان به جذب سرمایه‌ نیاز دارد؟


در دنیای امروز یک ایده‌ عالی و یک اراده قوی و تلاش برای موفقیت کافی نیست. اگر کارآفرین هستید و به دنبال رشد و توسعه، قطعا تا به‌حال با چالش جذب سرمایه در استارتاپ و کسب‌وکار خود مواجه شدید و ممکن است همین حالا بخواهید سرمایه مورد نیاز برای کسب‌وکارتان را فراهم کنید. 

تحقیقات و بررسی‌ها نشان داده‌اند که کمبود سرمایه یکی از رایج‌ترین دلایل شکست استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک است. از سوی دیگر، اپل، گوگل و آمازون نیز همگی به عنوان استارتاپ‌های کوچک شروع به فعالیت کردند و به کمک تامین‌مالی سرمایه‌گذاران به غول‌های صنعت تجارت تبدیل شده‌‌اند. استارتاپ‌ها برای تسریع رشد و حرکت‌شان همیشه به سرمایه نیازمندند. آنان از این سرمایه برای مواردی چون گسترش استارتاپ خود، استخدام افراد ماهر و رشد شبکه ارتباطی استفاده می‌کنند. 

اکنون که از اهمیت جذب سرمایه‌ برای استارتاپ آگاه شدیم، سوال دیگر این است که چطور متوجه شویم که زمان جذب سرمایه استارتاپ‌ ما رسیده‌است؟



چه زمانی باید به فکر جذب سرمایه برای استارتاپ‌مان باشیم؟ 


برای هر استارتاپ، زمان مناسب برای افزایش سرمایه به اندازه طرح کسب‌وکار و محصولی که ارائه می‌دهند منحصر به فرد است. 

هنر جذب سرمایه برای استارتاپ بخش مهمی از تلاش‌های کارآفرینان است و خوب یا بد، تبدیل به یک چالش قابل توجه برای آنان شده‌است.

هر استارت‌آپی نیاز به جذب سرمایه ندارد، بسیاری از استارتاپ‌های موفق با سرمایه خارجی کم یا بدون سرمایه (به ویژه برای آن دسته از افراد خوش‌شانسی که از همان روز اول جریان نقدی مثبت دارند)، راه‌اندازی می‌شوند و در طول زمان راه‌های متنوعی را برای رشد خود پیدا می‌کنند. 

با این حال، اکثر استارت‌آپ‌ها برای تسریع روند کارها، جهت سرمایه‌گذاری بر ایده‌شان (مرحله ابتدایی)، یا برای رشد سریع و تبدیل شدن به یک شرکت مستقر (مراحل رشد بعدی) به پول نیاز دارند.

بدون تامین مالی، استارت‌آپ‌هایی که به دنبال رشد بالا هستند، شکست خواهند خورد و برای همگام شدن با بازار و رقبای خود، به سرمایه زیادی نیاز دارند.



روش‌های جذب سرمایه برای استارتاپ 


وقتی صحبت از هنر جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها می‌رسد، گزینه‌های مختلفی برای شما وجود دارد.

نکته مهم این است که بهترین روش جذب سرمایه استارتاپی برای هر کسب‌وکار متفاوت است و باید با بررسی‌های دقیق روش مناسب استارتاپ خود را پیدا کنید که به خوبی هزینه‌های مورد نیاز شما را تامین کند.                                               

در ادامه برخی از محبوب‌ترین روش‌های جمع آوری سرمایه استارت‌آپ‌ها آورده شده‌است :


سرمایه‌گذاری جمعی

سرمایه‌گذاران فرشته

سرمایه‌گذاران خطرپذیر

جذب سرمایه از راه حمایت‌های دولتی

دریافت وام

بوت‌استرپینگ

جذب سرمایه از راهِ یافتن شریک

جذب سرمایه با کمک ‌‌شتاب‌دهنده‌ها


مهم نیست که کدام گزینه را انتخاب می کنید، مهم این است که به خاطر داشته باشید، تامین مالی استارتاپ شما نیازمند زمان و تلاش زیاد است.

اگر فوراً نتوانستید برای استارتاپ‌تان سرمایه جذب کنید، ناامید نشوید و به تلاش برای آن ادامه دهید؛ در نهایت راه‌حل مناسب برای کسب‌وکار خود را پیدا خواهید کرد.


اهمیت و زمان نیاز به سرمایه‌گذاران خطرپذیر


همانطور که گفتیم، اگر کارآفرینی هستید که یک استارت‌آپ امیدوارکننده راه‌اندازی کرده‌اید اما برای رسیدن به سطح بعدی به بودجه نیاز دارید، یکی از گزینه‌هایی که باید در نظر بگیرید سرمایه‌گذاری خطرپذیر است. 

سرمایه گذاری خطرپذیر مزایای زیادی دارد.

سرمایه‌گذاران خطرپذیر نه تنها سرمایه مورد نیاز استارتاپ‌مان را تامین می‌کنند، بلکه می‌توانیم به شبکه ارتباطی آن‌ها نیز دسترسی پیدا کنیم؛ همچنین از ذکاوت و تجربه آن‌ها نیز بهره‌مند شویم. 

اما قبل از برقراری ارتباط با سرمایه‌گذاران خطرپذیر، عاقلانه است که مزایا و معایب آن را بسنجیم، که در ادامه به آنها می‌پردازیم.


سرمایه‌گذاری خطرپذیر چیست؟


سرمایه‌گذاری خطرپذیر معمولاً در قالب سرمایه‌گذاری در ازای دریافت سهام در یک تجارت ارائه می شود. این نوع از سرمایه‌گذاری می‌تواند از سوی یک سرمایه‌گذار فرشته باشد که معمولاً استارت‌آپ‌هایی که در مراحل اولیه رشد هستند را هدف قرار می‌دهد یا ممکن است از یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر باشد که به دنبال کسب و کارهایی با پتانسیل رشد بالا است. 

هم سرمایه‌گذاران فرشته و هم صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر تمایل دارند که هنگام سرمایه‌گذاری به سمت صنایعی بروند که با آن‌ها آشنا هستند . صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر در مجموعه‌ای از شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

آن‌ها می‌دانند که بسیاری از کسب‌وکارهایی که پشتیبان آن‌ها هستند شکست خواهند خورد، اما تعداد انگشت شماری بازدهی بزرگی را فراهم می‌کنند که سرمایه‌گذاری‌هایشان را ارزشمند می‌کند.

سرمایه گذاران علاوه بر دادن سرمایه به شما، احتمالاً می خواهند در مورد نحوه اداره کسب و کار نظر بدهند و ممکن است در ازای سرمایه گذاری خود تقاضای یک جایگاه در هیئت مدیره شما کنند.


مزایای سرمایه‌گذاری خطرپذیر


سرمایه‌گذاری خطرپذیر می تواند بودجه لازم را برای رشد کسب‌وکار شما فراهم کند. علاوه بر این، سرمایه‌گذازی خطرپذیر می‌تواند شبکه ارتباطی خود را نیز در دسترس شما قرار دهد که از این طریق می‌توانید از تخصص، مهارت مانند تخصص بازاریابی و صنعت بهره ببرید. 


معایب سرمایه‌گذار خطر پذیر


قبل از گرفتن پول از سرمایه‌گذاران خطرپذیر، باید اهداف آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری درک کنید.

سرمایه‌گذاران خطرپذیر در حالی‌که تمایل به سرمایه‌گذاری طولانی مدت دارند، همچنین خواهان بازگشت سرمایه هستند و استراتژی خروج خود را برنامه ریزی می‌کنند.

اگرمی‌خواهید کنترل کامل کسب‌وکارتان را تنها خودتان داشته باشید، به احتمال زیاد با سرمایه‌گذاران خطرپذیر به توافق نخواهید رسید چرا که شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر ممکن است ایده‌های خود را در مورد نحوه اداره تجارت شما داشته باشد که می تواند با شما در تضاد باشد.

همچنین اگر در آینده کسب‌وکار شما شامل جریان درآمدی خوبی دیده نمی‌شود که به سرمایه‌گذار شما اجازه دهد پول خود را پس بگیرد، احتمالاً بدون سرمایه‌گذاری خطرپذیر وضعیت بهتری خواهید داشت.



چطور استارتاپ‌مان را برای سرمایه‌گذار خطرپذیر وسوسه‌برانگیز کنیم؟


سرمایه‌گذاران فرشته، از سر لطف و مهربانی و بدون علت به هرکسی چک نقدی نمی‌دهند!

یک استارتاپ عالی باید محصول، بازاریابی و برندسازی عالی داشته باشد - این یک امر مسلم است. اما زمانی که می‌خواهید سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه خود جذب کنید، نقش بنیان‌گذار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.  

یک بنیان‌گذار چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا برای سرمایه‌گذاران فرشته وسوسه‌انگیز باشد؟


یک مدافع همه جانبه برای شرکت خودتان باشید


اگر خود شما طرفدار پرشور و اشتیاق شرکت خودتان نباشید، بعید است که فردی تمایل به سرمایه‌گذاری در آن را داشته‌باشد. 

ممکن است در گذر زمان ایده اصلی شما دچار تغییر و تحول شود و یا حتی محور اصلی کسب‌وکارتان عوض شود؛ در همین زمان است که تنها مولفه ثابت در معادله کسب‌وکارتان اشتیاق خود شما خواهد بود. 

بسیاری از کارآفرینان انرژی خوبی را به کسب‌وکار خود تزریق می‌کنند و هرکسی روش منحصر به فرد خودش را دارد. 

اما انرژی واقعی از اعتماد به چیزی که درباره آن صحبت می‌کنید و دقیقاً دانستن آنچه که مطرح می‌کنید ناشی می‌شود - درک تجارت، بازار و معیارها.

احساس اعتماد به نفس یعنی نگران هیچ سوالی که پرسیده می‌شود نباشید. داشتن این سطح از اعتماد به نفس به این معناست که بنیان‌گذار می‌تواند الهام بخش تیم مناسبی باشد و داشتن چنین سطحی از اعتماد به نفس با انرژی و اشتیاق فراوان همراه است. 

هنگامی که برای افراد و سرمایه‌گذاران استارتاپ خود را ارائه می‌کنید این نکته مهم را در ذهن داشته باشید که : بنیان‌گذار درواقع همان شرکت و شرکت نیز همان بنیان‌گذار است. 

هیچ تفاوتی وجود ندارد و همیشه انرژی و هیجان شما درباره چیزی که خلق می‌کنید در همراه کردن افراد بسیار تاثیر گذار است. 


شبکه ارتباطی خود را بسازید چرا که بسیار مهم‌تر از تماس‌های سرد است


هیچ فردی روی کره زمین نیست که ترجیح دهد به جای درخواست کمک از دوستان و نزدیکان خود به سمت افراد غریبه برود. درواقع نکته مهم این است که در تعریف و ماهیت درخواست، جذب سرمایه برای استارتاپ تفاوتی با درخواست کمک برای جا به جایی یک صندلی تفاوتی ندارد. شبکه ارتباطی شما در جذب سرمایه برای استارتاپ به مراتب موثرتر از تماس‌های سرد است. 

نکته مهم دیگر این است که سرمایه‌گذاران به راحتی به هرکس چک نمی‌دهند! آن‌ها با تمام افرادی که طول راه‌اندازی کسب‌وکار خود با آن‎‌ها کار کرده‌اید صحبت می‌کنند. آن‌ها همه‌چیز را در مورد شما جستجو می‌کندد؛ چه خوب و چه بد. 

همه تعاملاتی که دارید مهم هستند، زیرا در مجموع شبکه ارتباطی شما را تشکیل می‌دهند و آگاه بودن از نگرش خود نسبت به شبکه ممکن است به جذب سرمایه برای استارتاپ شما در آینده کمک کند.


برای ارائه آماده باشید و به زمان مردم احترام بگذارید

در هنگام برقراری ارتباط با دیگران باهوش، سریع و مشتاق باشید. همه افراد درگیری‌های کاری دارند و این مسئله برای سرمایه‌گذاران فرشته بالقوه‌ای که با آن‌ها ملاقات می‌کنید دوبرابر صدق می‌کند. اگر فردی فقط سه دقیقه فرصت دارد باید به زمان او احترام بگذارید و سپس پیام خود را مختصر و سریع بیان کنید. با نهایت دقت از مخاطبان خود و آن‌چه واقعا باید از شما بشنوند آگاه باشید. 



12 ویژگی که باعث اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران نسبت به استارتاپ‌مان می‌شود 


سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌ها می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد اما داستان استارتاپ ترانوس نشان داده‌است که باید همیشه مراقب فریب‌های تبلیغات باشیم و تحقیقات زیادی انجام دهیم. قبل از سرمایه‌گذاری در یک استارتاپ یک سرمایه گذار باید مطمئن شود که این یک سرمایه گذاری تجاری قانونی است و بنیانگذار می تواند ادعا‌هایی را که در مورد پتانسیل محصول یا خدمات خود و وضعیت مالی فعلی‌شان دارند به طور کامل توضیح دهد و از آن‌ها پشتیبانی کند. 

برای محافظت از منابع مالی و منفعت خود ، هر سرمایه‌گذار فاکتورهای مهمی را باید در نظر داشته باشد که بعد از بررسی آن‌ها در یک استارتاپ سرمایه‌گذاری کند به خصوص استارتاپ‌هایی که تبلیغات زیادی دارند. در ادامه 12 فاکتور مهمی که پیش از سرمایه‌گذاری باید مد نظر داشته باشید را با هم بررسی می‌کنیم. 


1- مهارت‌های اعضای تیم 

سرمایه‌گذاری بر یونیکورن‌ها خواسته هر سرمایه‌گذار است اما نکته مهم این است که باید بدانیم یونیکورن بودن معیارهای مهمی دارد که باعث شده یک استارتاپ را به این نام بخوانند. بنابراین، باید زمانی را صرف شناخت یک تیم استارتاپی کرد تا مطمئن شد که مهارت‌هایی دارند که با نیازهای فعلی شرکت مطابقت دارد و با تکیه بر این مهارت‌ها می‌تواند یونیکورن بودن را اثبات کند. یک استارتاپ زمانی یونیکورن محسوب می‌شود که بتواند پول جمع کند و جریان درآمدی بالا ایجاد کند و اگر هم در مراحل بالاتر است باید بتواند رشد خوبی داشته باشد. 


2- سوابق کاری بنیان‌گذاران 

از دیدگاه سرمایه‌گذاری خطرپذیر، شما در واقع روی بنیان‌گذاران سرمایه‌گذارای می‌کنید. سوابق آن‌ها چگونه است؟ می‌توانی با آن‌ها کنار بیایی؟ آیا تیمی که در کنار هم قرار گرفته‌اند قوی هستند؟ آن‌ها در گذشته چه موانع یا موقعیت‌های دشواری را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند که ثابت می‌کند از توانایی حل مسئله خوبی برخوردارند؟


3- انرژی کسب‌وکار

به احساس درونی خود اعتماد کنید. 

غریزه شما درباره بنیان‌گذاران چه می‌گوید؟ 

آن‌ها چقدر مشتاق عرضه محصول‌های خود به بازار هستند؟ هنگامی که وارد کسب‌وکار آن‌ها می‌شوید چه نوع انرژی احساس می‌کنید؟ آیا هیجانی برای مسیر کسب‌وکار در آن‌ها وجود دارد؟ می‌توانید یک چک لیست شخصی ایجاد کنید که به شما در مورد علائم خطر هشدار دهد. 


4- ویژگی‌های درونی رهبر 

همه چیز حول محور رهبری می‌چرخد. از این که رهبر فردی بسیار باهوش است حتما اطمینان حاصل کنید. پاتریک سنچیونی، نویسنده کتاب "بازیکن تیمی ایده‌آل" می‌گوید :« به دنبال افرادی باشید که «گرسنه، متواضع و باهوش» هستند. فاکتور متواضع بودن را فراموش نکنید چرا که فقدان آن باعث از بین رفتن ایده‌ها و رهبران بالقوه بسیاری‌است. 


5- داده‌های شرکت

مشروعیت و واقعی بودن یک استارتاپ در داده‌های شرکت پنهان است. به دنبال آن‌چه واقعا برای محصولات و خدمات شرکت رخ می‌دهد باشید. آیا سابقه واقعی از فعالیت‌های آنان وجود دارد؟ آیا این داده‌ها منطقی و قابل اعتماد هستند؟ آیا شخص سوم بی‌طرفی وجود دارد که بتواند اعتبار را تضمین کند؟

 

6- بازار استارتاپ 

دامی که استارتاپ‌ها معمولاً با آن مواجه می‌شوند این است که اندازه بازارشان را بیش از حد برآورد می‌کنند.

برخی از حوزه‌ها و محصولات آن‌قدر تک‌بعدی هستند که تقریباً غیرممکن است که یک کسب‌وکار را از یک استارتاپ به یک شرکت بزرگ تبدیل کنیم، حتی اگر استارتاپ از رقبا بهتر باشد.

بنابراین، باید اعتراف کرد که یک بازار بزرگ و رو به رشد برای استارتاپ‌ها چقدر حیاتی است. این مشخص می‌کند که آیا سرمایه‌گذاری شما خوب است یا خیر.



7- نقطه ضعف

اگر نمی‌توانید نقطه ضعف موجود در کسب‌وکار را متوجه شوید، از سرمایه‌گذاری در آن بپرهیزید. 

داستان کسب‌وکار ترانوس روی کاغذ عالی به نظر می‌رسید اما تنها درصورتی که تکنولوژی آن‌ها واقعا کار می‌کرد که البته این‌طور نبود. مهندسان و دانشمندان اکنون می‌توانند دلیل عدم کار کردن تکنولوژی ترانوس را برای ما بگویند، اما ریسک همان زمان هم وجود داشت و بسیاری از سرمایه‌گذاران آماتور از آن آگاه نبودند. 


8- تیم مدیریت استارتاپ 

قبل از سرمایه گذاری در یک استارتاپ، تیم مدیریت را به درستی بشناسید. سوابق کاری نقش‌های کلیدی تیم چیست؟ 

از میزان مشارکت و شرح مسئولیت‌های آنان در تیم آگاه شوید و تصور کنید که در حال استخدام هم‌‍تیمی برای پروژه‌ کاری خود هستید. آیا این تیم مدیریتی، امتیاز مناسب جهت استخدام را از نظر شما کسب می‌کنند؟ 



9- مشتریان استارتاپ

بررسی مشتریان استارتاپ بستگی به این دارد که در چه مرحله‌ای از شرکت یا استارتاپی سرمایه گذاری می‌کنید.

اگر فرض کنید که محصول واقعاً کار می‌کند، پیش از سرمایه‌گذاری حداقل با دو مشتری فعال صحبت کنید.

در طول آن مکالمه، بازخوردهای صادقانه آن‌ها را در مورد محصول و این‌که آیا قصد تجدید و گسترش میزان استفاده از آن را دارند، بررسی کنید.




10- انگیزه بنیان‌گذار و رهبر

هنگام سرمایه‌گذاری در یک استارتاپ، در واقع روی چشم‌انداز بنیان‌گذار سرمایه گذاری می‌کنید.

تیم رهبری در مرتبه دوم اهمیت است. این نکته را بررسی کنید که آیا آن‌ها آمادگی ریسک کردن را دارند؟

بنیان‌گذار و تیم رهبری افرادی هستند که یک استارت‌آپ را تثبیت می‌کنند، بنابراین به دنبال EQ بالا همراه با سرعت عمل و تیزهوشی بالا در این افراد باشید چون رسیدن به چشم‌انداز درخشان تنها با آنان ممکن است.



11- میزان سرمایه جذب شده به روز 

این مسئله بسیار حائز اهمیت است که بدانیم تا به امروز چه‌مقدار بر یک استارتاپ سرمایه‌گذاری شده‌است و سرمایه‌گذاران بالقوه قبلی و آینده چه کسانی هستند.

گروه سرمایه‌گذاران، ساختار و ارزش‌گذاری، همه برای آینده شرکت بسیار مهم هستند.

اطمینان حاصل کنید که به دنبال شرکای با سابقه خوب هستید که با شیوه سرمایه‌گذاری شما همسو باشند و بتوانند مسیری برای نقدینگی و بازگشت سرمایه ایجاد کنند.



کتاب هنر جذب سرمایه برای استارتاپ

معرفی سرمایه گذاران، مذاکره در مورد معامله، و هر آنچه که کارآفرینان باید بدانند


راه‌اندازی یک استارتاپ چالش‌های بسیاری دارد که مهم‌ترین آن‌ها چگونگی تامین سرمایه است. جذب سرمایه پیچیدگی‌هایی دارد که باعث می‌شود گاهی کارآفرینان نا‌امید شوند. جذب سرمایه توانایی و مهارت‌های ویژه‌ای نیاز دارد که مستقل از ایده و تخصص شما در کسب‌وکارتان است و باید برای موفقیت در جذب سرمایه این دسته از مهارت‌ها را نیز فرا بگیرید. 

کتاب هنر جذب سرمایه برای استارتاپ از ابتدا تا انتهای فرآیند جذب سرمایه را با شما همراهی می‌کند تا بتوانید جلسات سرمایه‌گذاری با بهترین نتایج رقم بزنید. 




جمع بندی


با توجه به مطالب ذکر شده متوجه شدیم که جذب سرمایه برای استارتاپ‌ ها یکی از چالش‌های اساسی در مسیر رشد و توسعه آن‌هاست. برای جذب سرمایه نیاز است که برنامه‌هایی تدوین کرد تا به نحوی موثر و قابل قبول، اطلاعات لازم را در مورد محصول، بازار، رقبا، و تیم فعلی و آینده ارائه دهند. همچنین، تعیین مبالغ سرمایه مورد نیاز و شرایط پذیرش آن‌ها از جمله اقداماتی است که در جذب سرمایه باید برنامه‌ریزی شده و به دقت مورد بررسی قرار گیرند. برای جذب سرمایه، استارتاپ‌ها نیز باید به نحوی قابل اعتماد و جذاب باشند که سرمایه‌گذاران به آن‌ها اعتماد کنند و به آینده روشن‌تری برای این شرکت‌ها باور داشته باشند.

اگر درباره جذب سرمایه برای استارتاپ، چالش‌ها، زمان و اهمیت آن اطلاعات یا تجربه‌ای داشته‌اید، برای ما بنویسید.

همچنین نظرات و پیشنهادات شما همراه عزیز دیجی‌نکست نیز ما را در بهبود هرچه بیشتر مطالب درج شده در بلاگ یاری خواهد کرد. 




مطالب مرتبط 



برای بیزنس خود سرمایه پیدا کنید.

https://diginext.ir/blog/25




YC هزینه‌های سرمایه‌گذاری خود را روی استارت‌آپ‌ها کاهش می‌دهد.

https://diginext.ir/blog/18




هزینه‌های استارت آپ خود را محاسبه کنید.

https://diginext.ir/blog/26

# استارتاپ# کارآفرینی# مدیریت-کسب-و-کار
دیجی‌نکست مرکز نوآوری و سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌کالاست. ما در دیجی‌نکست با هدف خلق و توسعه نوآوری و تکنولوژی، کارآفرینان جوان را در مسیر رسیدن به اهداف و پرورش ایده‌هایشان همراهی می‌کنیم تا با اطمینان و شتاب بیشتری گام بردارند.
تهران- میدان آزادی- کارخانه نوآوری آزادی- سوله دیجی‌نکست
جهت عضویت در خبرنامه دیجی‌نکست، ایمیل خود را ارسال نمایید
© COPYRIGHT 2024 | MADE BY Diginext