جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ

وبلاگ
تیم روابط عمومی دیجی‌نکست
706

تصور کنید که قصد دارید به کار روی یک ایده‌ی تازه و خارج از الگوهای رایج بپردازید و اراده و تلاش بسیار قوی برای دستیابی به آن را دارید، آیا فکر می‌کنید که فقط همین کافیست؟

باید قبول کنیم که در این‌چنین موقعیتی نمی‌شود نقش سرمایه‌گذاران را نادیده گرفت.

در واقع، تأمین مالی، چیزی است که به شما در آغاز کار بسیار کمک می‌کند. جالب است بدانید که حتی استیو جابز نیز برای تأمین مالی تحتقق رویای خودش، که شرکت اپل بود، مجبور شد ماشینش را بفروشد. پس تامین مالی اگر اصلی‌ترین نباشد قطعا یکی از مهم‌ترین ارکان شروع کسب‌وکار است. 

طبق یک نظرسنجی انجام شده در سایت CB Insight ، سی و هشت درصد از استارتاپ‌ها به دلیل تمام شدن منابع مالی یا عدم توانایی در جذب سرمایه جدید، شکست می‌خورند. همچنین، 15% از استارتاپ‌ها با مسائل و چالش‌های مرتبط با قیمت‌گذاری و هزینه‌ها روبرو می‌شوند. 

در این مقاله با بررسی چالش‌ها و راهکاری موجود در مسیر جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ با شما خواهیم بود. 


فهرست مطالب : 

1-سرمایه‌گذار کیست؟ 

انواع سرمایه‌گذاران بر استارتاپ‌ها

  •  سرمایه‌گذاران شخصی
  • سرمایه‌گذاران فرشته
  • سرمایه‌گذاران ونچر کپیتال و حقوقی خصوصی
  • بانک‌ها

2- جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ چه اهمیتی دارد؟

6 علت اصلی که شما به جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ تان نیاز دارید 

  • جمع آوری سرمایه و گسترش استارتاپ
  • استخدام افراد ماهر
  • رشد شبکه شما
  • جلب سرمایه‌گذاران آینده برای تجارت استارتاپ
  • تمرکز بر روی رویکرد سودآور
  • گسترش کسب‌وکار استارتاپ

3- نحوه جذب سرمایه‌گذار استارتاپ 

ایجاد برنامه کسب و کار

محاسبه میزان سرمایه مورد نیاز

محاسبه وضعیت مالی شما

گزینه های جذب سرمایه

ایجاد دستورالعمل ارائه

4- پنج عامل موثر در جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ 

5- چه ویژگی‌هایی در تیم باعث جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ می‌شود؟

6- دلایلی که باعث شکست در جذب سرمایه برای استارتاپ می‌شود 

7- جمع بندی

8- مطالب مرتبط


سرمایه‌گذار کیست؟ انواع سرمایه گذاران در استارتاپ‌ها 


به بیان ساده، سرمایه‌گذار می‌تواند یک شخص حقیقی، یک شرکت یا یک نهاد مالی باشد که سرمایه‌مالی خود را در یک ایده استارتاپی، کسب‌وکار، کالا و غیره، سرمایه‌گذاری می‌کند و امیدوار است در آینده بازگشت سرمایه‌اش را دریافت کند.

انواع مختلفی از سرمایه‌گذاران استارتاپی وجود دارند که کارآفرینان می‌توانند برای گرفتن حمایت مالی به آن‌ها مراجعه کنند، از دوستان و اعضای خانواده گرفته تا سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی. در ادامه این بخش به بررسی انواع مختلف سرمایه‌گذاران بر استارتاپ‌ها  می‌پردازیم. 


1- سرمایه‌گذاران شخصی: هر کسی که در کسب‌وکار شما سرمایه‌گذاری می‌کند شرایط خاص خود را خواهد داشت؛ مثلاً درصد سهام، نرخ سود سرمایه‌گذاری، اخذ نقشی در اعضای هیأت مدیره و غیره. اما در این میان، اعضای خانواده و دوستان تنها می‌خواهند به شما کمک کنند و هدفشان از سرمایه‌گذاری در همین خلاصه می‌شود. 


2- سرمایه‌گذاران فرشته: این گروه از سرمایه‌گذاران، افرادی هستند که وضعیت اقتصادی بسیار خوبی دارند. سرمایه‌گذاران فرشته با هدف بازگشت سرمایه بالا یا به دست آوردن سهمی در کسب‌وکار، پول خود را در استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، آن‌ها به صورت فردی عمل می‌کنند، بنابراین تصمیم سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری کاملا بستگی به خودشان دارد. اگر ایده شما با آن‌ها هماهنگی داشته باشد، شانس جذب سرمایه بالا می‌رود.



سرمایه‌گذاران خطرپذیر حقوقی خصوصی : این نوع سرمایه‌گذاران، سرمایه‌ خود را در شرکت‌هایی با پتانسیل رشد بالا در مقابل اخذ سهم حقوقی ارائه می‌دهند. آن‌ها اغلب بخشی از شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاران خطرپذیر هستند و هیئت مدیره‌ای دارند که در مورد جمع‌آوری سرمایه، سرمایه‌گذاری و یا عدم سرمایه‌گذاری تصمیم می‌گیرد.


بانک‌ها: شما می‌توانید وامی برای استارتاپ خود از بانک بگیرید. البته باید مستنداتی مانند سود و ضمانت‌نامه ارائه دهید. 




جذب سرمایه برای استارتاپ چه اهمیتی دارد؟


سرمایه گذاران برای هر استارتاپی بسیار مهم هستند چرا که رشد شرکت‌ها را سرعت می‌بخشند و همچنین از بروز بسیاری از مشکلات که ریشه در مسائل مالی دارند پیشگیری می‌کنند. در ادامه ما به بررسی اصلی ترین دلایلی که نشان می دهد چرا برای استارتاپ‌ها جمع آوری سرمایه ضروری است، پرداخته ایم.


برای جمع آوری سرمایه و گسترش استارتاپ: نقش اصلی یک سرمایه‌گذار در یک استارتاپ، فراهم کردن سرمایه برای شروع کسب و کار است. فرآیند تبدیل یک ایده به یک محصول یا خدمات، نیاز به مقدار زیادی از زمان، پول، تلاش و مهارت دارد.


برای استخدام افراد ماهر: هنگامی که شما یک ایده نوآورانه دارید، نیاز به افراد بسیار ماهری دارید که بتوانند آن ایده را به واقعیت تبدیل کنند. گرفتن پول از سرمایه‌گذاران می تواند به شما در استخدام افراد مناسب و ساختن یک تیم بزرگ کمک کند. با جذب سرمایه برای استارتاپ، شما قادر خواهید بود حقوق تیم خود را تا زمانی که استارتاپ شما به سود می‌رسد، پرداخت کنید.


رشد شبکه شما: یکی از مزایای جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ این است که می توانند به شما در ساختار دادن شبکه ارتباطی‌تان کمک کنند، مثلا از طریق آن‌ها شما می توانید با شرکت های دیگری ارتباط برقرار کنید. از آنجایی که هدف شما و سرمایه‌گذارتان همگراست، سرمایه گذاران می خواهند شما موفق شوید و شما را به سمت درست هدایت کرده و با افراد مناسب معرفی کنند.


جلب سرمایه‌گذاران آینده برای تجارت استارتاپ: هنگامی که برای کسب‌وکار خود جذب سرمایه می‌کنید، این دستاورد برای مشتری‌ها، بازار و رقبای شما نیز جالب توجه است. کسب و کار شما به چشم سرمایه‌گذاران دیگر در بازار نیز جذاب خواهد بود و به این ترتیب شما آسان‌تر می‌توانید در ادامه مسیر سرمایه‌گذاران و مشتریان جدید جذب کنید. 


تمرکز بر روی رویکرد سودآور: سرمایه‌گذاران اغلب به دنبال سود و بازگشت سرمایه‌شان در شرکت شما هستند. بنابراین، آن‌ها به شما در طراحی یک برنامه کسب‌و‌کار و مدل مالی مناسب کمک می‌کنند. آن‌ها تجربه و تخصص خود را به کار می‌گیرند و به شما کمک می‌کنند که با ریسک‌های ناگهانی که شرکت شما ممکن است با آن‌ها مواجه شود، مقابله کنید. آن‌ها همیشه بر روی حداکثر سود و حداقل زیان تمرکز دارند.


به منظور گسترش کسب‌وکار استارتاپ: سرمایه آنچه شما برای گسترش استارتاپ خود به آن نیاز دارید بوده و می‌تواند برای توسعه بیشتر کسب‌وکارتان مفید باشد؛ سرویس‌ها و محصولات جدید، گسترش کسب‌وکارتان به خارج از مرزهای استان یا کشور و غیره همه با کمک سرمایه امکان‌پذیر خواهد بود. اهمیت سرمایه‌گذاران در کسب‌وکار، کمک مالی است که برای تبدیل فرصت‌ها به واقعیت در اختیار شما قرار می‌دهند.


اکنون که درباره نقش سرمایه‌گذاران در استارتاپ کاملاً مطلع شدید، زمان آن است که اهمیت روابط متقابل مثبت با سرمایه‌گذار را نیز درک کنید. شاید تاکنون به این مسئله توجه نکرده باشید که حفظ روابط خوب و بر مبنای احترام با سرمایه‌گذاران بسیار حائز اهمیت است. روابط خوب و دوستانه با سرمایه‌گذار باعث حفظ و پایداری اشتیاق صاحب سهام، ارتقاء ارزش سهام در بلندمدت و اطمینان از تامین منابع مالی در شرایط مطلوب در آینده می‌شود.


نحوه جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ : 


حال که به دلایل مهمی که جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها دارد پرداختیم، بیایید به صورت خلاصه روش‌های جذب سرمایه برای استارتاپ را نیز را بررسی کنیم. جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها آسان نیست و می‌توان آن را یک هنر کامل دانست.

با دنبال کردن مراحل زیر، شانس موفقیت شما در جذب سرمایه برای استارتاپ‌تان افزایش خواهد یافت :


ایجاد برنامه کسب و کار: به این فکر کنید که این برنامه، ستاره شانس شرکت شماست. برنامه کسب و کار یا بیزینس پلن، به شما جهت و راهبرد لازم برای موفقیت استارتاپ را می‌دهد.


محاسبه میزان سرمایه مورد نیاز: حال که بهتر درک کردید که شرکت شما به کجا می‌خواهد برود و مسیر به چه جهتی است، حالا زمان آن است تا میزان سرمایه مورد نیاز خود را محاسبه کنید. محاسبه میزان سرمایه مورد نیاز به شما کمک می‌کند تا بهترین گزینه را برای شرکت خود ارزیابی کنید. 


 محاسبه وضعیت مالی شما: وضعیت مالی شما برابر با مجموع سرمایه موجود تقسیم بر نرخ هزینه شما (یعنی مقدار پولی که هر ماه خرج می کنید) است. شناخت وضعیت مالی‌تان به شما می گوید چند ماه برای جذب سرمایه و اجرای برنامه کسب و کارتان زمان دارید. ممکن است در مرحله اول این محاسبه را انجام داده باشید، اما ارزش آن را دارد که دوباره برای کاهش خطر انجامش دهید.


گزینه های جذب سرمایه: تحقیق کنید. شما باید تصمیم بگیرید کدام گزینه جذب سرمایه برای شما مناسب است. این گزینه‌ها ممکن است شامل وام‌ها، سرمایه‌گذاران خطرپذیر، سرمایه گذاران فرشته و یا دوستان و خانواده باشد. هنگامی که روی گزینه مناسب تصمیم گرفتید، برای جذب سرمایه تلاش کنید. 


ایجاد دستورالعمل ارائه: دستورالعمل ارائه شما می‌تواند سرمایه‌گذاران با‌لقوه را جذب و متقاعد کند که بر برنامه کسب و کار شما قابل اعتماد است و آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری ترغیب می‌کند. تمام اطلاعات کسب‌وکارتان از بازار هدف گرفته تا خلاصه‌مالی در ارائه شما ذکر می شود تا آن‌ها از هر جهت اطمینان‌بخش‌تر کند. 

5 عامل موثر در جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ 


هر کسب و کار موفقیت آمیز نیاز به تامین مالی دارد. به گفته CB Insights، سی‌و‌هشت درصد از شرکت‌های نوپا به دلیل به پایان رسیدن منابع مالی یا ناتوانی در جذب سرمایه، شکست می‌خورند و  این علت اصلی شکست شرکت‌های نوپا است. اغلب بنیانگذاران شرکت‌های نوپا پس‌اندازهای شخصی خود را برای تأمین مالی اولیه استفاده می‌کنند. به همین دلیل، جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران ونچر (VC) برای یک شرکت نوپا بسیار حیاتی است. طبق گفته مارک آندرسن، شریک بنیادی شرکت VC Andreessen Horowitz، احتمال جذب سرمایه توسط یک VC برتر برای هر شرکت نوپا بسیار کم است، حتی در حدود احتمال 0.7 درصد.

بر همین اساس، برای افزایش احتمال جذب سرمایه، مفید است که بنیانگذاران شرکت‌های نوپا بدانند که سرمایه‌گذاران ونچر در هنگام تصمیم به سرمایه‌گذاری چه مواردی را بررسی می‌کنند.

در ادامه 5 عامل مهمی که سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری بر یک استارتاپ مد نظر قرار می‌دهند را بررسی می‌کنیم.


بنیان‌گذار

بنیان‌گذار، چهره‌ی یک استارتاپ است؛ در مراحل ابتدایی، یک شرکت اغلب با بنیان‌گذار خود شناخته می‌شود و همواره سرمایه را به اعتبار همان یک نفر به کسب‌وکار می‌دهند. سرمایه‌گذاران ونچر به ایده، تیم و اعداد نگاه می‌کنند، اما در نهایت در یک فرد سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در ادامه چند سوالی را که سرمایه گذاران ونچر ممکن است بپرسند با هم مرور می‌کنیم:

  • آیا افراد این تیم دوست‌داشتنی هستند؟ 

سرمایه‌گذاران ونچر به دنبال افرادی هستند که توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران و تاثیرگذاری بر آنان را داشته باشند.

  • سابقه کاری آنها چیست؟ 

سرمایه‌گذاران ونچر به دنبال کسانی هستند که در عملکرد خود موفق بوده‌اند. باید دید که آیا در کارهای قبلی، در دانشگاه و یا حتی در زندگی شخصی‌شان سابقه خوبی داشته‌اند. موفقیت یک عادت است؛ اگر یک فرد یک تاریخچه از انجام کارها با موفقیت داشته باشد، می‌توان انتظار داشت در آینده نیز موفق باشد.


  • آیا آنها قابل اطمینان هستند؟

 در هر رابطه‌ای، اعتبار بسیار مهم است. هیچ کس نمی‌خواهد با فردی کار کند که ثبات ندارد یا وعده‌های خود را نگه نمی‌دارد. 


تقاضای بازار

هر شرکتی که سرمایه‌گذار ونچر در آن سرمایه‌گذاری می‌کند باید محصولی داشته باشد، سرویس یا کالایی که یک مشکل را حل می‌کند و به فروش می‌رساند. محصول می‌تواند بهبود یک محصول موجود باشد، می‌تواند نیازی که وجود دارد اما محصولی برای آن وجود ندارد را پوشش دهد، یا ممکن است یک نیاز را پیش‌بینی کرده و به مشتریان یک راه حل پیشگیرانه برای یک مشکل ارائه دهد.


مدل کسب و کار 

هنگامی که یک سرمایه‌گذار بر کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری می‌کند می‌خواهد بداند که آن شرکت قابل سودآوری و بزرگ شدن است. درآمد ثابت که مشتریان به صورت منظم فاکتورها را پرداخت می‌کنند، به عنوان مثال پرداخت‌های ماهانه یا سالانه، احتمالاً پایدارتر از کسب و کاری است که مشتریان یک بار خریداری می‌کنند. 


پیشرفت


به معنای پیشرفت یک شرکت در جذب مشتریان، تولید درآمد و ساخت یک پایگاه کاربری است. سرمایه گذاران به دنبال دیدن این هستند که یک شرکت در مسیر رشد است. آن‌ها بسیار محتاط هستند و در شرکت‌هایی که هنوز در فاز درآمد نیستند سرمایه‌گذاری نمی کنند، بلکه در شرکت‌هایی که شاهد مفهوم کارآفرینی و داشتن کاربران هستند سرمایه‌گذاری می‌کنند. این مفاهیم می‌تواند از طریق معیارهایی مانند جذب مشتری، رشد درآمد، مشارکت کاربران و بازاریابی نشان داده شود. سرمایه‌گذاران همچنین به دنبال شواهدی از ماندگاری مشتری و استقرار شرکت در بازار هستند.


ارزش‌گذاری و استراتژی خروج


استراتژی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر بر دوام طولانی مدت همراهی با شرکت‌ها نیست. مدل کسب‌و‌کار آن‌ها شامل سرمایه‌گذاری در بسیاری از شرکت‌ها، پیگیری آن دسته از شرکت‌هایی است که عملکرد خوبی دارند و در نهایت فروش آن‌ها برای کسب درآمد بزرگ‌تر است. تنها راهی که این مدل کار می‌کند زمانی‌ است که شرکت‌های پرتفولیو این سازمان‌های سرمایه‌گذاری، در دوره‌های بعدی جذب سرمایه‌شان مبالغ بالاتری جذب سرمایه‌کرده و ارزش‌گذاری بالاتر داشته باشند. البته برای شرکت‌های سرمایه گذاری خطرپذیر، خود ارزش‌گذاری عامل چندان مهمی نیست چرا که تفاوت بین سرمایه گذاری 200،000 دلار برای 10% یا 500،000 دلار برای 50% بسیار کم است. معیار بهتر ارزیابی آن است که یک استارتاپ چه‌قدر زود می‌تواند ارزش خود را بالا ببرد به گونه‌ای که بتواند سرمایه‌گذاری خود را دو برابر کنند.


چه ویژگی‌هایی در تیم باعث جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ می‌شود؟


تیم، یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ‌هاست. در واقع، تیم در کنار محصول و بازار، یکی از سه عامل اصلی است که سرمایه‌گذاران در ارزیابی و انتخاب استارتاپ‌ها از آن استفاده می‌کنند.

اهمیت تیم برای جذب سرمایه، دو دلیل اساسی است: اول اینکه اعضای یک تیم باید به میزان کافی باشد تا بتواند چالش‌های مختلف کسب و کار را پشت سر بگذارد و همچنین، تیم باید متخصص و با تجربه باشد، تا بتواند به طور موثر در کارهای مختلف استارتاپ مشارکت کند.

دومین دلیل این است که تیم در طول زمان، نقش بسیار مهمی در رشد و پیشرفت استارتاپ دارد. با توجه به این‌که سرمایه گذاران به دنبال رشد سریع استارتاپ هستند، یک تیم متخصص و با تجربه، می‌تواند به طور موثری در رسیدن به اهداف سرمایه گذاری کمک کند و برای رشد و توسعه استارتاپ بهترین تصمیم‌گیری را انجام دهد.

بنابراین، اگر شما قصد دارید سرمایه جذب کنید، باید به تشکیل یک تیم متخصص و با تجربه توجه ویژه‌ای داشته باشید. همچنین، این‌که اعضای تیم با هم سازگار باشند و به طور موثر با هم کار کنند، نیز برای جذب سرمایه‌گذار بسیار مهم است.

اما چه ویژگی‌هایی در یک تیم استارتاپی باعث جذب سرمایه‌گذار می‌شود؟


تعادل سالم بین قاطعیت و تواضع : بنیان‌گذارانی که قاطعیت در تصمیم‌گیری دارند، اما در عین حال به دنبال بازخورد هستند و نسبت به آن پاسخ نیز می‌دهند، اغلب بهتر از بنیانگذارانی هستند که مغرورند و به تنهایی تصمیم می‌گیرند. البته، همیشه تسلم نظرات دیگران شدن و یا تندروی در تنهایی تصمیم گرفتن نیز مفید نیست، نکته در حفظ تعادل میان این دو است. به عنوان یک قاعده‌ی عمومی، می‌توان گفت که بنیان‌گذاران بهتر است در ارتباط با اصول بنیادی قاطعیت داشته‌باشند مانند ماموریت، ارزش‌ها و فرهنگ سازمان اما در ارتباط با جهت اجرای این اصول بنیادی، مسائلی همچون درک مشتریان، چگونگی ساخت محصول، انتخاب افرادی که قصد استخدام‌شان را دارند، می‌توانند با انعطاف بیشتری رفتار کنند. 


مسئولیت پذیری: شایستگی آن‌ها برای ساخت و اجرای کار چقدر است؟ آیا آن‌ها سریع حرکت می‌کنند و کارهایی را که قول می‌دهند، انجام می‌دهند؟ وقتی تیم‌ها دارای پیگیری قوی، انضباط و مسئولیت پذیری بالا هستند، برای سرمایه‌گذاران جالب توجه‌اند. این مورد تقریباً همیشه در اولین تعامل با تیم و نحوه تعامل آن‌ها با سرمایه‌گذاران و مشتریان نمایان و قابل تشخیص است.


همدلی: همدلی یک خصوصیت حیاتی برای رهبری است. اگر علاقه‌مند به درک مشتریان و اعضای تیم خود نباشید، سرویس‌دهی به مشتریان یا رهبری تیم را نمی‌توانید به خوبی انجام دهید. 




دلایلی که باعث شکست در جذب سرمایه برای استارتاپ می‌شود: 


برای توسعه کسب و کار، سرمایه مالی برای کارآفرینان امری بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر پس‌اندازهای شخصی، اگر برای کسب و کار بودجه بالایی نیاز باشد، حمایت مالی از سوی شخص یا نهاد خارجی لازم است. به دست آوردن حمایت مالی از شرکت‌های سرمایه خصوصی یا سرمایه‌گذاران، وظیفه سخت و چالش‌برانگیزی برای کارآفرینان است.

برای موفقیت استارتاپ‌تان باور بسازید 

کارآفرین باید تبدیل به بازاریاب و حتی وکیل شود تا توانایی جلب توجه در بازار را داشته باشد. جستجوی سرمایه‌گذار یک کار زمان‌بر است و برای ایجاد اعتماد سرمایه‌گذاران به استارتاپ، بسیاری از اقدامات لازم است. در راه جذب سرمایه‌گذار موانع زیادی نیز وجود دارد که این موانع به ویژه برای مبتدیان بسیار است. 

شناخت این مشکلات قبل از این‌که به وجود بیایند بسیار حیاتی است چرا که کمک می‌کنند آن‌ها را پشت سر بگذارید. 

در ادامه مطلب 4 مورد از این چالش‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد. 


1- عدم توانایی در پیش‌بینی آینده 

از دیدگاه یک سرمایه‌گذار اگر کارآفرین برای ده سال آینده کسب‌وکار خود اهدافی را تعیین نکرده باشد، به نظر نمی‌رسد که سرمایه‌گذاری در پروژه او انتخاب مناسبی باشد. ارائه یک ایده منحصر به فرد یا مخرب حیاتی نیست؛ بلکه مهم این است که صاحب کسب و کار چگونه آن ایده را اجرا می‌کند و برای آن طرح و برنامه‌ریزی کوتاه و بلند مدت ارائه می‌دهد تا بتواند از آن یک شرکت نوظهور و پیشرفته بسازد. کارآفرینانی که چنین دیدگاهی ندارند، عموما بنیان محکمی برای کسب‌وکارشان نیز نمی‌سازند. 


2- جریان‌های نامناسب نقدی

جریان‌های نقدی برای نشان دادن سلامت مالی یک کسب‌وکار بسیار مهم هستند. در هنگام ارائه گزارش‌های جریان‌های نقدی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی بزرگ، کارآفرینان باید تصویری درست از شرکت را ارائه دهند. اغراق در ارقام یا رفتار و تصمیم‌های پرخرج مانند یک کارآفرین متکبر به هیچ وجه به صاحب کسب‌وکار جدید کمک نمی‌کند.

سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در این صنعت هستند و به همین دلیل تخصص لازم برای پیش‌بینی مسیر آینده هر کسب‌وکار را دارند. بنابراین، صاحبان کسب‌وکار باید با دلایل موجه خود را به عنوان نیازمند آن سرمایه نشان دهند.



3- اندازه عظیم افسران سطح بالای سازمان

شرکت‌های کوچک باید در بازار گام‌های کوچک و متفکرانه‌ای بردارند. اما علاوه بر در نظر گرفتن تصمیمات مالی، شرکت‌ها در رتبه‌بندی و اهدای مراتب سطح بالای مدیریت نیز باید توجه و دقت عمل بالایی داشته باشند. اگر شرکت هیچ مدیر عامل، بنیانگذار یا رئیس صاحب نامی نداشته باشد، در بلند مدت پایداری شرکت ممکن است به خطر بیافتد.

شرکت‌هایی که بیش از دو بنیان‌گذار یا مدیر دارند، از نظر سرمایه‌گذاران گزینه‌های مناسبی نیستند. سرمایه‌گذاری در چنین شرکت‌هایی باعث ریسک بزرگ و عدم قطعیت در مورد طول عمر آن‌ها می‌شود. بنابراین، شرکت‌های نوپا با بیش از یک بنیان‌گذار یا رئیس توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی رد می‌شوند.



4- ناتوانی در درک رقبای بازار

شناخت رقبا برای یک شرکت در حال رشد بسیار مهم است. در غیر این صورت، در شروع کسب و کار به زودی در رقابت با رقبای خود قرار گرفته خواهد شد. در حالی که ویژگی‌های کسب و کار را به نمایش می‌گذارید، بسیار مهم است که با شرکت‌های موجود در همان حوزه نیز تفاوت‌ها را مشخص کنید. از این طریق، کارآفرینان می‌توانند ارزش شرکت خود و این که چرا باید سرمایه‌گذاران آن‌ها را حمایت کنند را نشان دهند.

عدم درک رقبا یا دست کم گرفتن آن‌ها، به عنوان نوعی از رفتارهای نادرست برای صاحبان کسب و کار جوان شناخته می‌شود. شناخت رقبا و استراتژی‌هایی که می‌تواند شرکت شما را همواره پیش‌تر از رقبا نگهدارد نه تنها در موفقیت کسب‌وکار بلکه در جذی‌سرمایه‌گذار نیز بسیار حائز اهمیت است.

با 4 مورد از اصلی‌ترین خطاهای کارآفرینان که مانع جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ است آشنا شدید، شناخت این اشتباهات بسیار مهم است زیرا این‌ها برخی از معیارهای مشترکی هستند که سرمایه‌گذاران برای بررسی قابلیت یک استارتاپ استفاده می‌کنند. صاحبان کسب و کار می‌توانند با برنامه‌ریزی‌های دقیق و کامل از این اشتباهات اجتناب کنند و در مسیر جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ عملکرد موفقی داشته باشند. 



جمع بندی :

 

در این مطلب با هدف آشنایی با اصول، راهبردها و اشتباهات مسیر جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ آشنا شدیم.

ابتدا به بررسی نقش سرمایه‌گذاران در موفقیت یک استارتاپ و انواع سرمایه‌گذاران در این حوزه پرداختیم. سپس در ادامه، اهمیت جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ‌ها مطرح شدند و 5 عامل موثر در جذب سرمایه‌گذاران مورد بررسی قرار گرفت.

مسئله بسیار مهمی که اغلب نادیده گرفته می‌شود نقش ویژگی‌های اعضای تیم در جذب سرمایه‌گذار است، سه تا از ویژگی‌های اصلی که تیم استارتاپ را برای سرمایه‌گذاران جذاب می‌کند، بیان شدند.

 به علاوه در مسیر جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ همواره موانعی نیز وجود دارند که اگر کارآفرینان به آن‌ها توجه نداشته باشند ممکن است نمای خوبی از کسب‌وکار خود را ارائه نداده و نتوانند نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنند.















مطالب مرتبط : 



برای بیزنس خود سرمایه پیدا کنید.

https://diginext.ir/blog/25

YC هزینه‌های سرمایه‌گذاری خود را روی استارت‌آپ‌ها کاهش می‌دهد.

https://diginext.ir/blog/18

هزینه‌های استارت آپ خود را محاسبه کنید.

https://diginext.ir/blog/26



# استارتاپ# سرمایه-گذاری# جذب-سرمایه
دیجی‌نکست مرکز نوآوری و سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌کالاست. ما در دیجی‌نکست با هدف خلق و توسعه نوآوری و تکنولوژی، کارآفرینان جوان را در مسیر رسیدن به اهداف و پرورش ایده‌هایشان همراهی می‌کنیم تا با اطمینان و شتاب بیشتری گام بردارند.
تهران- میدان آزادی- کارخانه نوآوری آزادی- سوله دیجی‌نکست
جهت عضویت در خبرنامه دیجی‌نکست، ایمیل خود را ارسال نمایید
© COPYRIGHT 2024 | MADE BY Diginext