متاورس نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود!

وبلاگ
تیم روابط عمومی دیجی‌نکست
998


حتما شنیده‌اید که فیسبوک نام خود را به فیسبوک متا تغییر داده‌است تا بر متاورس اشاره کرده باشد. زاکربرگ معتقد است که این تغییر نشانی از آینده را با خود دارد. 

 

اما متاورس چیست؟

متاورس به طور کلی ترکیبی از دو کلمه Meta و Verse است؛ Verse مخففی از کلمه Universe به معنای جهان، و Meta در این زمینه‌ به‌خصوص، معنایی شبیه به متافیزیک دارد،  برتری یافتن، فراتر رفتن و تغییر یافتن.

پس اگر تمام این کلمات را کنار هم بگذاریم به مفهومی می‌رسیم که قصد دارد جهان را تغییر داده، فراتر ببرد و ارتقا دهد. 

 

از معنای لغوی متاورس بگذریم، واقعا متاورس یعنی چه؟

متاورس قرار است درآینده تبدیل به پلتفرمی شبیه به اینترنت امروز شود. دقیقا همانطوری ‌که امروزه اینترنت خدمات ارائه می‌کند، متاورس نیز در آینده سرویس ارائه خواهد داد، اما به صورت سه‌بعدی! 

متاورس مجموعه‌ای از تکنولوژی‌ها شامل واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، بلاک‌چین و ارز دیجیتال که با بیلیون‌ها کد به هم بافته‌شده‌اند را دربرگرفته‌ است.

 

اما بیایید سال 2030 را با هم تصور کنیم:

تصور کنید ساعت 8 صبح با زنگ اسپیکر هوشمندتان از خواب بیدار می‌شوید. شب گذشته تا دیر وقت بیرون بودید، البته نه به طور واقعی؛ با جمعی از دوستان خود روی هدست‌های واقعیت مجازی در کنسرت بودید.

قبل از اولین جلسه کاری، از میان مجموعه لباس‌های فوق‌العاده‌ای که برای آواتار خود دارید، یکی را انتخاب می‌کنید و وارد محیط کار مجازی خود می‌شوید. همکاران شما از هنگ‌کنگ، هامبورگ و ملبورن هستند و هرکس به زبان خود صحبت می‌کند اما آنچه شما می‌شنوید و حتی حرکات لب‌های آنان که روی صفحه می‌بینید نیز به زبان انگلیسی است. برای امروز مقالات زیادی دارید که باید مطالعه کنید اما درواقع چیزی را "نمی‌خوانید" همه چیز برای شما خوانده می‌شود.

هرکدام از همکاران شما یک شغل واقعی و یک شغل متا دارد که از هردو کسب درآمد می‌کنند، یکی به دلار و دیگری با ارز دیجیتال.

پیش‌بینی شده‌است که در سال 2030، ما در محل‌های کارمان حاضر خواهیم شد، با دوستان‌مان به مهمانی و دورهمی و پارک خواهیم رفت، از تماشای کنسرت‌ها و نمایش‌ها به طور دست‌جمعی لذت خواهیم برد و در تمام این تعاملات هیچ‌وقت از خانه خارج نخواهیم شد!

 

حالا چگونه به چینن آینده‌ای نزدیک می‌شویم؟

تغییرات تکنولوژی به صورت موجی رخ می‌دهند. در دهه 1980 موج تغییرات رایانه را داشتیم، در دهه 1990 موج اینترنت و در 2000 موج موبایل‌ها. موج تغییرات بعدی مربوط به متاورس خواهد بود. این موج‌های تغییرات بر روی یکدیگر ساخته می‌شوند، اینترنت نیازمند رایانه بود، موبایل نیازمند اینترنت و متاورس نیز نیازمند اینترنت و موبایل خواهد بود. اما آینده رایانه اندکی مبهم است!

اینترنت اولیه، شبکه (Web) 0.1 بود. اینترنتی که در روزهای کامپیوترهای قدیمی، مودم‌های دیال آپ و ویندوز 95 استفاده می‌شد. نسخه بعدی شبکه، همین انترنت امروزی است. اینترنت فیسبوک، نتفلیکس، که با وای‌فای و لپ‌تاپ‌ها هم عصر است.

و اما نسخه سوم شبکه، Web 3/0 خواهد بود که مربوط به متاورس است. زیرساخت‌های آن اکنون در حال شکل گرفتن است اما تا کامل شدن و رفع کاستی‌ها راه طولانی در پیش دارد. واقعیت مجازی امروز سخت‌افزار مناسبی را ندارد، سرعت پایینی دارد و استفاده از آن سخت و پرهزینه است.

رفع مشکلات سخت‌افزاری نسبت به مسائل نرم‌افزاری به مراتب آسان‌تر خواهد بود چرا که صنعت کامپیوتر در بهبود و سرعت بخشی و کاهش هزینه‌های ابزار تکنولوژی در مدت کوتاه سابقه درخشانی دارد. اما سختی مسائل نرم‌افزاری از آنجا ناشی می‌شود که نه تنها برای ایجاد شبکه یکپارچه متاورس به بیلیون‌ها خط کد نیاز داریم، بلکه همچنین برای ذخیره و تبادل دارایی‌ها در فضای آنلاین نیازمند پلتفرم پیشرفته و برنامه قوی است. 

 

چه‌قدر طول می‌کشد تا به این آینده ترسیم شده برسیم؟

تخمین زاکربرگ برای رسیدن به چنین آینده‌ای 5 تا 10 سال آینده است. اما به‌نظر می‌رسد این فرآیند تا نیمه قرن به طول ‌بینجامد. انتظار می‌رود که تا حدود سال 2025 بتوانیم سخت‌افزارهای مناسب متاورس و هدست‌هایی با هزینه کمتر و استفاده راحت‌تر و سرعت بیشتر داشته باشیم. به طور کلی، تجربه واقعیت مجازی تا اواسط این قرن بسیار بهبود خواهد یافت و آینده ما را تغییر شگرفی خواهد داد. 

# متاورس
دیجی‌نکست مرکز نوآوری و سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌کالاست. ما در دیجی‌نکست با هدف خلق و توسعه نوآوری و تکنولوژی، کارآفرینان جوان را در مسیر رسیدن به اهداف و پرورش ایده‌هایشان همراهی می‌کنیم تا با اطمینان و شتاب بیشتری گام بردارند.
تهران- میدان آزادی- کارخانه نوآوری آزادی- سوله دیجی‌نکست
جهت عضویت در خبرنامه دیجی‌نکست، ایمیل خود را ارسال نمایید
© COPYRIGHT 2024 | MADE BY Diginext