پیش‌بینی‌ استارت‌آپ‌های 2022

وبلاگ
999

از زمان شروع کووید-19، شرکت‌های تکنولوژی دارای سرمایه‌های خطرپذیر فراتر از انتظار درخشیدند و نقش مهمی در بهبود اقتصاد ایفا کردند.

در واقع، گویا اکوسیستم VC آخرین منبع باقی مانده در اقتصاد جهانی است اما متاسفانه از ایده­های جدید بی‌بهره است. در عین حال در سال 2021 شاهد افزایش میزان سرمایه­‌گذاری در اروپا بودیم.

با توجه به نیاز ما به نوآوری، کارایی و قابلیت‌های حل مسئله تکنولوژی  VC، همچنان انتظار داریم که سرعت سرمایه­گذاری یک بار دیگر در سال پیش­رو افزایش پیدا کند. در این مقاله به بررسی ترندها و فناوری­هایی می‌پردازیم که بر این سرمایه­گذاری‌ها تاثیر می‌گذارند.

 

خالص صفر به لطف فناوری

به گفته جان لرویک، بنیانگذار شرکت Cognite، ما هنوز به درستی متوجه نقش فناوری صنعتی در کاهش تغییرات آب و هوا نشده­ایم. استفاده از نرم­‌افزارها و ابزارهای دیجیتال دیگر برای مشاغل صنعتی امری الزامی است. پذیرش این امر پیش‌­نیاز ورود به عرصه‌­ی رقابت و مطابقت با اهداف پایداری است. ما در حال حاضر در مسیر تحولی در نحوه تولید، ذخیره، توزیع و مصرف انرژی هستیم تا بتوانیم پاسخگوی صنایع نیازمندِ سرمایه­‌ی بالا باشیم

اما از دیدگاه کلی­تر می‌توان گفت که تجزیه و تحلیل پیشرفته، هوش مصنوعی، هوش تجاری و ابزارهای ابری، همگی نقشی حیاتی در مبارزه با نگرانی‌­های زیست­‌محیطی در سال 2022 خواهد داشت. این تکنولوژی­‌ها با افزایش شفافیت، کارایی تولید و بهبود مدیریت انرژی به پایدارتر شدن صنایع کمک می‌کنند. در واقع امروزه «داده» در حال تبدیل شدن به تصمیم­‌گیرنده اصلی در مسائل زیست­محیطی است زیرا هر روز شرکت­‌های بیشتری به اتوماسیون و دیجیتالی شدن روی می­آورند.

 

قانون‌­گذاری برای ارز دیجیتال

بعضی از سرمایه‌­گذاران همچنان نسبت­ به ارزهای دیجیتال بدبین هستند. با این حال، با مرسوم‌­تر شدن ارز دیجیتال در بین کشورهای مستقل، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ‌تر، قانون­‌گذاران، بانک‌ها و ارائه‌دهندگان زیرساخت­های بین‌المللی را مجبور به پذیرش کرده‌است.

در سال 2021 میزان ورود ارز دیجیتال به محصولات و خدمات بیشتر شد و در نتیجه میزان دسترسی مصرف­کنندگان هم افزایش یافت. علاوه بر این، شرکت­‌های ارائه‌دهنده‌­ی خدمات هم از رشد اقتصاد کریپتو برای تسهیل نگهداری سرمایه، مبادلات ارزی و واسطه‌های جدید حمایت می‌کنند.

 

شرکت­‌های مهم و فعال در حوزه‌­ی اقتصادِ ارز دیجیتال مانند Coinbase، FTX، گروه ارز دیجیتال، Galaxy Digital و غیره، در پذیرش ارز دیجیتال در سال 2022 بسایر تاثیرگذار خواهند بود. این شرکت­‌ها زیر نظر قوانین دولت اداره می­‌شوند.

 

حمایت روانی

جهان در حال حاضر با کمبود شدید پزشکان و متخصصان حوزه‌­ی سلامت روبروست. در عین حال بسیاری از همین پزشکان درگیر فرسودگی شغلی هستند. این پلتفرم‌های دیجیتال در تلاشند تا امکانات سلف‌سرویس بیشتری در حوزه‌­ی درمان فراهم کنند.

مشاوره ویدئویی و پزشکی از راه دور شیوه‌­های جدید ارائه‌­ی خدمات درمانی هستند که گزینه­‌های درمانی بیشتری را در اختیار به بیماران  قرار می­دهد. فناوری نقش مهمی در ایجاد و ارائه درمان­‌های روانی ایفا خواهد کرد. فناوری‌های موجود هنوز بسیار نوپا هستند، اما در آینده با افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه، میلیون‌ها نفر به درمان­‌های این‌چنینی دسترسی خواهند داشت.

 

 

متا

تداوم توسعه فناوری، کار از خانه و افزایش تمرکز بر دنیای مجازی، به ناچار مفهوم «متا» را در اکثر برنامه‌های نوآوری گنجانده است.

با این حال، آنچه که واضح است این است که چرخه‌های توسعه متا بسیار بزرگ­تر از آنی است که در ابتدا پیش‌بینی می‌شد. پس با این حساب به نوآوری‌های سخت‌افزاری بیشتری نیاز داریم و در عین حال حوزه‌های کاربردی هنوز محدود هستند. کمپانی بیگ‌تک در تلاش است تا متاورس را در اختیار بگیرد، اما به دلیل وجود تغییر در ساختارهای قدرت، قوانین حقوقی مربوط به IP و محتوا و استفاده بیشتر از بلاک‌چین، با چالش بزرگی مواجه خواهد شد.

 

جهانی شدنِ معکوس؟

به عنوان مصرف‌کننده و  یا صاحبان کسب­وکار، به دلیل ضعف­های زنجیره تامین در یک برهه، همه‌­ی ما کمبود مواجه شده‌ایم. در سال 2021 آب و هوای نامساعد، کمبود نیروی کار و فضای انبار، زمین‌ه­ای برای زنجیره تامین جهانی ایجاد کرد. این امر فشار ظبیشتری را بر سازمان‌ها وارد کرد تا در نحوه تولید، فروش و ارسال محصولات خود تغییری ایجاد کنند

از آنجایی که اکنون کسب­وکارها اصرار کمتری بر کاهش هزینه­‌ها و تمرکز بیشتری بر ایجاد ظرفیت و انعطاف­‌پذیری در برابر اختلالات جوی دارند، می‌توان ادعا کرد که زنجیره تامین در آستانه یک انقلاب است. این امر احتمالاً به معنای خانگی­تر کردن فعالیت‌های شرکت‌ها خواهد بود. در یک مطالعه در مورد بانک آمریکا، 75 درصد از شرکت‌ها اعلام کردند که در حال بازگرداندن فعالیت­های کاری خود به کشور خود یا کشورهای همسایه هستند.

همچنین احتمالا در آینده شاهد سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیشتری در «کارخانه‌های هوشمند» خواهیم‌ بود. تمرکز این کارخانه­ها بر اتوماسیون، پلتفورم‌های ابری و سایر فناوری‌های توانمند برای ارائه به موقع محصولات با حجم و نیاز مناسب خواهد بود.

اقتصاد YOLO(به معنی: شما یک‌بار زندگی خواهیدکرد)

 

این بیماری همه‌گیر بسیاری از مردم را وادار کرده است تا به سبک زندگی و رفتارهای­ خود بیشتر دقت کنند و از خود بپرسند "چرا این کار را انجام می‌دهم؟" یا "اصلا برای چه؟"

این امر یکی از عوامل مهم در جریان استعفای بزرگ در سال گذشته بود. در سال 2022، می‌توان انتظار داشت که تغییرات کلی بیشتری در نحوه زندگی مردم و تاثیر اقتصاد YOLO ببینیم.

 

اصول اقتصاد YOLO تلاش برای بهبود زندگی را هدف قرار می‌دهد. چه این تلاش در راستای کسب رضایت شغلی بیشتر و تعادل بهتر کار-زندگی باشد و چه صرفاً یافتن فرصت بیشتر برای انجام کارهای مورد علاقه.

از آنجایی که این نگرش و سیستم اعتقادی حاکم در جامعه­ی استارتاپی است، میتوان این امر را به فال نیک گرفت. اما حتی استارت‌آپ‌ها نیز باید نسبت به تغییر نگرش کارکنان در این مسیر هوشیار باشند. به عنوان مثال، بانکِ اتم پروژه­ی «هفته­‌ی کاری 4 روزه­ی بدون کاهش حقوق» را معرفی کرد. هم اکنون مایکروسافت نیز در حال آزمایش همین رویکرد است. تقاضای کارکنان برای متغیر بودن مکان شغلی، ساختارهای خلاقانه هفته­ی کاری، و روش‌های استخدام عادلانه‌تر در سال 2022 افزایش خواهد یافت.

 

کسب‌وکار خانوادگی

از آنجایی که بیشتر شرکت‌های فناوری برای مدت طولانی‌تری خصوصی می‌مانند، سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز بر کسب‌وکارهای خانوادگی با سرعت چشمگیری در حال رشد است. تقریباً 70 درصد از کسب‌وکارهای خانوادگی از سال 2000 تاسیس شده‌­اند. نیمی از این کسب‌وکارها پس از بحران مالیِ سال 2008 راه‌اندازی شدند. به گفته راب دیمون در شرکت Diamond Wealth، کسب‌وکارهای خانوادگی 10 تریلیون دلار ثروت دارند. پیش‌بینی می­‌شود این رقم طی 15 سال آینده به 65 تریلیون دلار افزایش یابد. حجم عظیم ثروت و تمرکز کسب‌وکارهای خانوادگی بر بازارهای خصوصی می تواند دنیای سرمایه­‌گذاری خصوصی در سال 2022 را مختل کند. حال سوال اصلی این است که چگونه؟

 

تهاجم به اروپا و پیدایش اولیه سرمایه­‌گذاری

زمانی که یک بازار خانگی اشباع، رقابتی و یا خالی از خلاقیت می‌شود، جستجوی استعدادها و فرصت‌های سرمایه‌­گذاری جدید امری طبیعی است.

از این رو، تعجبی ندارد که سرمایه­گذاران آمریکایی اکنون در بیش از یک­ چهارم کل سرمایه­‌گذاری‌­های اروپایی حضور دارند. در سال 2021، مشارکت آمریکایی­‌ها در راندهای سرمایه‌­گذاری بیش از 100 میلیون دلاری 200٪ افزایش یافت. همچنین 95٪ از کل معاملات بیش از 250 میلیون دلار، شرکت‌کنندگان آمریکایی یا آسیایی بودند

سرمایه­‌گذاران غیر اروپایی روز به روز مالکیت کسب­وکارهای سریع­الرشد بیشتری را به دست می‌گیرند. این امر حق انتخاب و امکان سرمایه­‌گذاری بزرگ‌تری را در اختیار کارآفرینان قرار می­دهد اما در عین حال جریانِ سرمایه‌­گذاری را به سمت گزینه­‌های مطمئن­‌تر و شرکت­‌های بالغ‌تر منحرف می‌­کند. سرمایه‌­گذاران اروپایی پشتوانه‌­ی سازمانی ندارند. بعلاوه بایستی آنقدر قوی باشند که بتوانند با سرمایه‌­گذاری­‌های کلان و ماشینی مثل Tiger، Coatue، Softbank، Insight رقابت کنند.

من معتقدم که بزودی شاهد تمرکز دوباره­ی بیشتر سرمایه‌گذاران اروپایی بر روی سرمایه‌گذاری­‌های نوپا خواهیم بود. زیرا به هر حال، اروپا همه­‌ی پیش‌­نیازهای لازم برای این امر را دارد: ورود استعدادها به بخش کارآفرینی، بازیافت سرمایه توسط بنیانگذاران و جریان پیوسته‌­ی خروج نیروی کار

 

 

 

 

نوسانات ادامه­‌دار

کشورهای مختلف همچنان درگیر شرایط ژئوپلیتیکی بی­‌ثبات و درگیری هستند، از درگیری­‌های مسلحانه گرفته تا اختلافات تجاری، امنیت انرژی و نگرانی­‌های زیست‌­محیطی.

این عوامل تأثیر غیرقابل انکاری بر شرایط اقتصادی دارند. در 12 ماه آتی، احتمالاً به‌علت نرخ‌های بهره بالا، هزینه سرمایه افزایش خواهد یافت و بر عرضه‌های اولیه عمومی، معاملات و ادغام و تملیک تأثیر منفی خواهد داشت.

 

نقش سرمایه‌­گذاری خطرپذیر

برای پیش‌بینی اتفاقات آینده، می‌توان از جریان­های اجتماعی روز، چالش‌های فناوری، نقاط ضعف و یا هر فرصتی برای استفاده­ی هوشمندانه از فناوری کمک گرفت.

با این حال، پیش­بینی این مسئله سخت­تر است که ترس یا کج­فهمی­ها تا چه اندازه مانع پیشرفتِ نوآوری می‌شوند. مقاومت در برابر تغییر، به هر دلیلی، می‌تواند منجر به « اقدام نکردن» شود.

به همین دلیل است که من  مدل VC را پیشنهاد می‌کنم. زیرا تمرکز این مدل بر روی رشد و مقیاس‌پذیری سریع است و به کمک آن می‌توان با مسائل اجتماعی مواجه شد. مقاومت در برابر تغییر، امری طبیعی است اما با توجه به مقیاسِ این پیش­رو، نمی‌توان سرعت نوآوری آهسته‌­ای داشت. به طور خلاصه، در سال 2022 بیش از هر زمان دیگری پویا بودن سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیاز داریم.


# هوش مصنوعی# اینترنت اشیا# استارتاپ# تکنولوژی# یونیکورن# startup# سرمایه-گذاری
دیجی‌نکست مرکز نوآوری و سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌کالاست. ما در دیجی‌نکست با هدف خلق و توسعه نوآوری و تکنولوژی، کارآفرینان جوان را در مسیر رسیدن به اهداف و پرورش ایده‌هایشان همراهی می‌کنیم تا با اطمینان و شتاب بیشتری گام بردارند.
تهران- میدان آزادی- کارخانه نوآوری آزادی- سوله دیجی‌نکست
جهت عضویت در خبرنامه دیجی‌نکست، ایمیل خود را ارسال نمایید
© COPYRIGHT 2024 | MADE BY Diginext